responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 503


و به توبه و بيم [ از خدا ] روى آرد تا روشن بينى و آگاهى را افزون كند ، چرا كه ترسش افزون شده است . و اين بدان سبب است كه خداوند مىفرمايد : « در حقيقت كسانى كه از خدا پروا دارند چون وسوسه اى از جانب شيطان به ايشان رسد خدا را به ياد آورند و به ناگاه بينا شوند » [ اعراف ( 7 ) ، آيهء 201 ] .
اى جابر ! روزى اندك خدا را براى خويش بسيار بدان تا از عهدهء شكرش به درآئى ، طاعت بسيارت را براى خدا ، ناچيز شمار تا نفس را خوار بدارى و خويش را شايستهء گذشت گردانى ، بلاى رسيده را با دانش حاضر خويش دور ساز . دانش حاضر را همراه كردار خالصانه به كار گير .
با هوشيارى بسيار ، كردار خالصت را از خود فراموشى بزرگ حفظ كن . هوشيارى بسيار را با بيمى راستين به دست آور ، از زرق و برق برقآساى اين دنيا كناره گير .
با چراغ انديشه از زياده خواهى اميالت ، بپرهيز ، هنگام هجوم خواسته‌هاى دلت ، با رهپويى دانش ، باز ايست . كردار خالص را براى روز پاداش به جاى بگذار . با دورى از طمع در پيشگاه قناعت ، سكنى گزين ، با برگزيدن كم خواهى ، زياده خواهى بزرگ را دور ساز ، لذت پارسائى را با كوتاه كردن آرزو ، به دست آور ، با نوميدى از مردم ، راههاى طمع را مسدود ساز راه خودبزرگبينى را با خودشناسى ببند . با نيك سپارى امور به خداى ، به راحتى خويشتن دست ياب ، راحتى تن را در آسايش دل بجوى ، با كاهش اشتباه به آسوده دلى دست ياب ، با ياد بسيار خداى در تنهائى خويش ، نرم دلى را به دست آر ، با اندوه پايدار ، روشن دلى را صاحب شو ، با هراسى راستين ، از ابليس دورى گزين . مباد تو را كه اميدى نابجا داشته باشى كه به درستى تو را در هراسى راستين واگذارد ، با كردارى صادقانه ، خويش را براى خداى جليل و عزيز ، آراسته نما .
با شتاب در رهسپارى [ به سراى ديگر ] ، دوستى خدا را بجوى . مباد تو را كه [ طاعت را ] به تأخير اندازى . پس به راستى كه هلاكشدگان در اين دريا غرقه شوند . مبادا غفلتورزى كه در آن سنگدلى باشد . مبادا آنجا كه عذرى ندارى سستى نمايى كه پشيمانان بدان جا پناه برند .

503

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 503
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست