responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 501


سخنان امام باقر عليه السّلام كه در همين زمينه‌ها ( اخلاق و حكمت و غيره ) نقل شده است نقل شده است كه آن حضرت به جابر ، فرمود : اى جابر ! از مردم عصر خويش پنج كردار را غنيمت شمار : 1 - اگر حضور يافتى شناخته نشوى . 2 - و آنگاه كه از ميانشان رفتى ، از تو نپرسند . 3 - و چون در ميانشان باشى ، جوياى نظرت نشوند . 4 - و اگر پيشنهادى دهى نپذيرند . 5 - و اگر دخترى از آنان خواهى ، ندهند .
و تو را به پنج سخن ، پند مىدهم : 1 - اگر ستم ديدى ، ستم مكن . 2 - و چون به تو خيانت كردند ، جوابشان را با خيانت مده . 3 - اگر تو دروغ پنداشته شوى ، برافروخته مشو . 4 - و اگر به نكوئى ياد شدى ، خوشحال مشو . 5 - و چون به بدى ياد شدى بىصبرى مكن ، و در گفتار مردم نسبت به خودت ، تأمل كن . اگر آن را در خود مشاهده كردى ، پس مصيبت افتادن تو از نظر خداى بزرگ و توانا ، به سبب برافروختگى تو از حقيقت ، مصيبتى گرانتر است از ترس اينكه از چشم مردم بيفتى . و اگر بر خلاف گفتار مردم بودى ، پس پاداشى است كه بدون زحمت صاحبشده اى .
و آگاه باش كه تو دوستدار ما محسوب نخواهى شد تا [ آن گونه باشى ] كه اگر تمام مردم شهرت يك صدا بگويند كه تو مرد بدى هستى ، اين گفته دلت را نفشارد و چون گفتند تو مرد نيكوئى هستى ، مسرورت نكند . ولى خويش را در منظر كتاب خدا عرضه بدار اگر رهرو راه قرآنى ، از آنچه نمىخواهدت مىپرهيزى ، به آنچه نيكو مىدارد ، مشتاقى و از تهديدش بيمناكى ؛ پس ثابت قدم باش و بشارت باد تو را كه به راستى آن سخنان كه [ به بدى ] در مورد تو گفته‌اند ضررى به تو نزند . و اگر به دور از قرآنى پس به كدامين چيز ، افتخار مىكنى ؟ ! به درستى كه مؤمن به پيكار با نفس خويش عنايت بسيار دارد تا بر خواستهء نفسش تسلط يابد .
زمانى ، كجى نفس را راست كند و به سبب دلبستگى به خدا با خواستهء نفسانى به مخالفت برخيزد و زمانى ديگر ، نفس او را بر زمين افكند .
پس مطيع خواسته نفسش شود ، آنگاه خدا ، او را بر پاى دارد پس به پا خيزد و خدا از او درگذرد و او از خواب غفلت بيدار شود

501

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 501
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست