responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 45


سفارش پيامبر صلَّى الله عليه و آله به معاذ بن جبل هنگام اعزام او به يمن اى معاذ ! قرآن را به ايشان بياموز و تربيت آنان را بر اساس اخلاق شايسته قرار ده و مردم را در مقام خودشان بنشان - چه نيك باشند و چه بد - فرمان خدا را در ميان آنان اجرا كن و در اجراى فرمان الهى و پاسدارى از بيت المال از هيچ كس در هراس مباش [ و هيچ كس را ملاحظه مكن ] ، زيرا در اين خصوص نه اختيارى دارى و نه آن مال از آن توست . امانت را به آنان پس ده چه كم باشد و چه زياد . بر تو باد نرمش و بخشايش جز در مورد حقّ كه در اين صورت ، نادان بگويد حقّ خدا را ترك كردى .
از كارگزاران خود در هر چه مىترسى دچار عيبى شوى پوزش خواه تا تو را معذور دارند . كارهاى عصر جاهليّت را ، جز آنچه اسلام تأييدش نموده ، ريشه كن ساز . امر اسلام را ، چه كوچك و چه بزرگ ، علنى ساز و بيشتر همّت خود را معطوف نماز نما كه پس از اعتراف به دين ، سر لوحهء مسلمانى است . و مردم را به ياد خدا و روز جزا بيفكن و به اندرز و پندگويى خود ادامه بده كه آنان را بر كارهاى خداپسندانه نيرومند سازد ، سپس معلمهايى را در ميانشان پراكنده كن [ تا به تعليم و تربيت آنان پردازند ] و خدايى را كه بازگشت تو به سوى او خواهد بود بپرست و در راه خدا از هيچ سرزنش و ملامتى مترس .
[ اى معاذ ! ] من به تو سفارش كنم كه تقوى را پيشهء خود سازى ، راستگو باشى ، وفاى به عهد نمايى ، در اداى امانت كوتاهى نكنى ، از خيانت كردن دورى نمايى ، نرم گفتار باشى ، در سلام دادن پيشدستى نمايى ، از همسايه حمايت كنى ، با يتيم مهربانىورزى ، خوش كردار باشى ، آرزو را كوتاه كنى ، آخرت دوست باشى ، از حسابرسى بترسى ، ملازم ايمان گردى ، تفكَّر عميق در قرآن نمايى ، خشم خود را فرو نشانى و فروتن باشى .
[ اى معاذ ! ] مبادا مسلمانى را دشنام گويى يا از گناهكارى فرمان برى يا از امام عادلى نافرمانى كنى يا راستگويى را تكذيب نمايى يا دروغگويى را تصديق كنى .
پروردگارت را نزد هر درخت و سنگى ياد كن . براى هر گناه توبهء تازه اى انجام ده ، براى گناه پنهانى توبهء پنهانى ، و براى گناه علنى ، توبهء علنى كن .

45

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 45
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست