responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 417


بار خدايا ! تو خود مىدانى آنچه از ما سرزده رقابت براى دستيابى به سلطنت و قدرت و آرزو به زياد كردن كالاى بىارزش دنيا نبوده است بلكه براى اين بوده كه نشانه‌هاى دين تو را افراشته ببينيم و اصلاحات را در شهرهايت آشكار نماييم و امن و امان براى بندگان ستمديده ات فراهم آوريم تا به واجبات و آداب و احكام تو عمل شود ؛ پس شما [ علماى دين ] ما را يارى نكرديد و در حقّ ما انصاف ننموديد لذا زير سلطهء ستمگران قرار گرفتيد و آنان در خاموش ساختن نور پيامبرتان دست به كار شدند . خداوند ما را كفايت كند كه توكَّل ما به اوست و به او روى مىآوريم و بازگشت نيز به سوى او خواهد بود .
يك اندرز از امام حسين عليه السّلام من شما را به تقواى الهى سفارش مىكنم و از روزهاى او شما را بر حذر مىدارم و پرچمها و نشانه هايش را برايتان برافراشته مىسازم . گويا آنچه ترسناك است با ورودى هولناك و فرودى ناشناخته و مزه اى ناگوار در رسيده تا به جانهاى شما در آويزد و ميان شما و عمل فاصله اندازد ؛ پس در مدت عمر باقى مانده در سايه تندرستى خود چنان در انجام عمل نيك شتاب كنيد كه گويا ناگهان آن بر شما شبيخون خواهد زد و شما را از روى زمين به درون زمين خواهد كشاند و از فراز آن به پستى و از انس [ آشنايان و دوستان ] به وحشت تنهايى و جدايى و از آسايش و روشنايى به تاريكى و از فضاى گشاده به فضاى تنگ خواهد انداخت . آنجا كه نه به ديدار خويشاوند روند ، نه از بيمارى عيادت نمايند و نه به فريادگرى پاسخ گويند . خداوند ما و شما را بر هراسهاى آن روز يارى فرمايد و ما و شما را از شكنجهء آن نجات بخشد و براى ما و شما پاداش شايانش را شامل نمايد .
اى بندگان خدا ! اگر همين دنيا آخرين چشمانداز شما و منزل نهايىتان بود ، ارزش آن را داشت كه انسان غمهاى خود را بزدايد و آن را به بوته فراموشى سپارد و تلاش و كوشش خود را در راستاى رهاسازى خويش از دست آن به كار گيرد ولى چگونه چنين باشد در حالى كه پس از اين جهان در گرو اعمال خويش است و براى رسيدگى به حسابش بازداشت خواهد شد . نه ياورى دارد كه او را باز دارد و نه پشتيبانى دارد كه از او حمايت نمايد . در آن روز ايمان آوردن كارساز نباشد اگر در دنيا بىايمان بوده است يا با داشتن ايمان خيرى كسب نكرده است .

417

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 417
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست