responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 401


يك اندرز بدانيد كه همانا خدايتان شما را بيهوده نيافريده ، و سر خود رها نكرده است . مدّت عمر شما را نوشته و روزى شما را ميانتان قسمت كرده تا هر خردمندى جايگاه خود را بشناسد و بداند آنچه براى او مقدّر و معيّن شده نصيب او خواهد شد و آنچه از آن او نيست نصيبش نخواهد شد . خداوند هزينهء دنياتان را به عهده گرفته و شما را براى عبادت خويش فراغت ارزانى داشته و به سپاسگزارى تشويق فرموده و نماز را بر شما واجب نموده و به تقوى سفارشتان كرده و تقوى را نهايت خرسندى خويش قرار داده است . تقوى در هر توبه و سر هر حكمت و مايهء شرافت هر رفتارى است . هر كه از تقوا پيشگان كامياب گرديد در اثر تقوى بوده است .
خداوند تبارك و تعالى مىفرمايد : « مسلَّما تقوا پيشگان را رستگارى است » [ سورهء نبأ ( 78 ) ، آيهء 31 ] و مىفرمايد : « و خدا كسانى را كه تقوا پيشه كرده‌اند به پاس كارهايى كه مايهء رستگارىشان بوده ، نجات مىدهد . عذاب به آنان نمىرسد و غمگين نخواهد گرديد » . [ سورهء زمر ( 39 ) ، آيهء 61 ] ، پس اى بندگان خدا تقواى الهى را رعايت كنيد و بدانيد كه هر كه براى خدا تقوى ورزد خداوند راه خروج از فتنه‌ها را به او بنماياند و او را در كارش موفّق سازد و اسباب هدايت او را فراهم نمايد و حجّت او را پيروز گرداند و روسفيدش كند و دلخواهش را به او بدهد و « در زمرهء كسانى خواهد بود كه خداوند ايشان را گرامى داشته [ يعنى ] با پيامبران و راستان و شهيدان و شايستگان خواهد بود و آنان چه نيكو همدمانند » [ سورهء نساء ( 4 ) ، آيهء 69 ] .
سخنرانى امام حسن عليه السّلام پس از صلح ( آن هنگام كه معاويه به ايشان گفت : برترى ما را ياد كن ! ) امام حسن عليه السّلام پس از حمد و سپاس خدا و فرستادن صلوات بر محمّد و آل محمّد ، فرمود : هر كه مرا مىشناسد ، مىشناسد و هر كه مرا نمىشناسد ، بداند من حسن فرزند پيامبر خدا ، فرزند پيامبر بشارتگر و هشداردهنده ، فرزند برگزيدهء به رسالت هستم . منم فرزند آن كس كه فرشتگان بر او صلوات مىفرستند ، منم فرزند آن كس كه امّت در سايه او شرافت يافتند ، منم فرزند آن كس كه جبرئيل از جانب خدا براى او سفير بود ، منم فرزند آن كس كه به رحمت بر جهانيان مبعوث شد

401

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 401
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست