responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 319


و به روح شهوت ، به لذّت خوردن و نوشيدن دست يافتند و از نكاح حلال زنان برخوردار گشتند و به روح بدن ، جنبيدند و رشد نمودند . آنان همان كسانىاند كه مورد آمرزش قرار گرفته‌اند و از لغزششان چشم پوشى شده است . آنگاه فرمود :
« برخى از آن پيامبران را بر برخى ديگر برترى بخشيديم . از آنان كسى بود كه خدا با او سخن گفت و درجات بعضى از آنان را بالا برد و به عيسى پسر مريم دلايل آشكار داديم و او را به وسيلهء روح القدس تأييد كرديم » [ سورهء بقره ( 2 ) ، آيهء 253 ] .
سپس در بارهء همهء آنان فرمود : « و آنها را با روحى از جانب خود تأييد كرده است » [ سورهء مجادله ( 58 ) ، آيهء 22 ] . مىفرمايد : آنان را بدان گرامى داشت و بر ديگران برترى داد ، پس آنانند كه آمرزيده‌اند .
سپس اصحاب يمين [ گروه خوشبختان ] را ياد كرد كه ايشان خود مؤمنان راستين هستند و در آنان چهار روح نهاد : روح ايمان ، روح قوّت ، روح شهوت و روح بدن ، و بندهء مؤمن اين چهار روح را كاملا داراست تا هنگامى كه حالاتى براى او رخ دهد .
عرض كرد : اين حالات چيستند ؟
أمير المؤمنين على عليه السّلام فرمود : اما نخستين آنها همان است كه خدا فرموده : « و برخى از شما به غايت پيرى مىرسد به گونه اى كه پس از دانستن [ بسى چيزها ] چيزى نمىداند » [ سورهء حجّ ( 22 ) ، آيهء 5 ] ، پس همهء روحهاى او كاسته شود ولى از ايمان بيرون نرود ، زيرا خدا با او چنين كرده و به پستترين مرحلهء عمرش كشانده است به گونه اى كه وقت نماز را نشناسد و نه توان نماز شب خواندن را دارد و نه تاب روزه گرفتن . اين كاهشى است در « روح ايمان » ولى به خواست خدا زيانى هم به او ندارد .
و روح شهوت او نيز رو به كاهش گذارد به طورى كه اگر زيباترين دختران آدم بر او گذر نمايد وى دل به آن دختر زيبا نبندد و روح بدن در او بماند و با آن بجنبد و افتان و خيزان برود تا مرگش فرا رسد و اين هم به حال خوشى است ، خداست كه با او چنين كرده و گاهى در دوران نيرومندى و جوانى دستخوش حالاتى شود كه قصد گناه نمايد و « روح قوّت » او را بر انجام آن گناه تحريك نمايد و « روح شهوت » آن گناه را براى او آرايش دهد و « روح بدن » او را مىكشاند تا در گناهش اندازد

319

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 319
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست