responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 311


و خشنود به قضاى او شويد و بر بلاى او شكيبايى نماييد .
امّا اين درآمد بيت المال براى همه است و كسى را بر كسى در آن امتياز و رجحانى نيست . خداوند عزّ و جلّ قسمت هر كس را معين كرده ؛ آن مال خداست و شما بندگان مسلمان خداييد و اين هم قرآن خداست كه به آن اعتراف داريم و بر حقّانيّت آن گواهيم و بر آن سر تسليم فرود آورديم و اين عهد پيامبر ماست كه در برابر ماست .
خدايتان رحمت كناد ! آن را بپذيرد و هر كه آن را نپسندد هر طور خواهد روى برگرداند ؛ زيرا هر كس عامل طاعت الهى گردد و به حكم الهى حكمرانى نمايد هراسى ندارد . آنانند كه « هرگز بيمناك و اندوهگين نخواهند شد » [ سورهء بقره ( 2 ) ، آيهء 38 ] و « آنانند كه رستگارانند » [ سورهء بقره ( 2 ) ، آيهء 5 ] .
از خداوند و پروردگار و معبودمان خواستاريم كه ما و شما را لايق طاعت خود سازد و ما و شما را به آنچه نزد اوست راغب نمايد .
آنچه را شنيديد ابلاغ كردم و براى خودم و شما از خداوند متعال آمرزش مىطلبيم .
از بيانات أمير المؤمنين على عليه السّلام در بارهء مصرف درست بودجه چون عده اى از اصحاب آن حضرت در صفّين ديدند معاويه به طرفداران خود مال فراوانى مىدهد - از آنجا كه مردم ، دنيا طلب هستند - به أمير المؤمنين گفتند : از اين اموال [ عمومى ] عطا كن و به اشراف و كسانى كه بيم مخالفت يا جداشدنشان [ از نظام اسلامى ] وجود دارد بيشتر بده تا هنگامى كه زمينه آماده و دلخواه شود آنگاه به همان بهترين روش عادلانه خود كه در ميان مردم داشتى بازگردى و تقسيم مساوى را برقرار سازى .
پس أمير المؤمنين على عليه السّلام [ در جواب پيشنهاد آنها ] فرمود : آيا شما از من انتظار داريد كه براى دستيابى به پيروزى [ و جذب مخالفان ] به ستم بر مسلمانانى پردازم كه ولايت آنها بر عهده من گذاشته شده ؟ به خدا سوگند ! تا در روزگار داستانسرايى است و ستاره اى در آسمان به دنبال ستارهء ديگرى است ، پيرامون آن نگردم . اگر مال مسلمانان از خودم نيز بود باز آن را به طور مساوى بين آنها تقسيم مىكردم ، چه رسد به اينكه اين مال از آن خود مسلمانان است . سپس مقدارى سكوت كرد و آنگاه فرمود : هر كه مالى دارد مبادا آن را تباه سازد ؛ زيرا دادن مال براى مصرف نابجا و غير موجّه ، تبذير و اسراف است

311

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 311
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست