responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 307


سخنرانى أمير المؤمنين على عليه السّلام در پاسخ به كسانى كه به تقسيم يكسان بيت المال اعتراض داشتند امّا بعد ؛ اى مردم ! همانا ما پروردگار و معبود و ولىّ نعمت خود را سپاسگزاريم كه نعمتهاى خود را از درون و بيرون بدون توان و نيروى ما بر ما منّت نهاد و تفضّلى كرد تا ما را امتحان نمايد كه آيا سپاسگزاريم يا نه ؟
پس هر كه سپاسگزار شد فزودش و هر كه ناسپاسى نمود عذابش كرد و گواهى مىدهم كه خدايى جز الله نيست ، يكتاست و شريكى ندارد و يگانه و بىنياز است و گواهى مىدهم كه محمّد بنده و فرستادهء اوست كه او را رحمت بر بندگان و شهرها و جانداران و چهار پايان فرستاده است . او نعمتى است كه بر ما ارزانى فرموده و منّت و تفضّلى است كه بر ما نهاده است . صلَّى الله عليه و آله و سلَّم .
اى مردم ! بهترين مردم از نظر شأن و منزلت در پيشگاه خدا و گرانقدرترين آنان نزد خداوند ، فرمانبردارترين ايشان براى فرامين الهى است و كاركنترينشان به طاعت خداست و كسى كه از سنّت پيامبر صلَّى الله عليه و آله بيشتر پيروى كند و كسى كه قرآن را [ با عمل كردن به آن ] بيشتر احيا نمايد ؛ پس هيچ يك از بندگان خدا نزد ما فضل و مزيّتى ندارد جز به طاعت خدا و طاعت رسول خدا و پيروى از كتاب خدا و سنّت پيامبر خدا صلَّى الله عليه و آله . اين است كتاب خدا در ميان ما و فرمان پيامبر خدا و روش اوست در بين ما و جز جاهل و مخالف و معاند آن را ناديده نگيرد كه اين از جانب خداست . خداوند عزّ و جلّ مىفرمايد : « اى مردم ! ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملَّت ملَّت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يك ديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد . در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست » . [ سورهء حجرات ( 49 ) ، آيهء 13 ] . پس هر كه تقوى پيشه نمايد شريف و محترم و دوست داشتنى است و همچنيناند كسانى كه اهل طاعت خدا و رسول خدا باشند ؛ خداوند متعال در قرآن مىفرمايد :
« اگر خدا را دوست داريد ، از من پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزندهء مهربان است » . [ سورهء آل عمران ( 3 ) ، آيهء 31 ] و مىفرمايد : « خدا و پيامبر او را اطاعت كنيد » . [ سورهء آل عمران ( 3 ) ، آيهء 32 ] . پس اگر رويگردان شديد قطعا خداوند كافران را دوست ندارد .

307

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 307
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست