responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 295


و پاداش بزرگى است چندان كه اندازه اش را ندانند و به كنه آن پى نبرند . و او را دستور داد كه با آنان نرم رفتارى كند و در مجلس خود همه را يكسان مورد محبّت و احترام قرار دهد به طورى كه دور و نزديك را در حقّ برابر شمارد . و او را دستور داد كه در ميان مردم عادلانه حكم نمايد و عدل و داد را برقرار سازد و از هواى نفس پيروى نكند و در كارهاى خداپسندانه از سرزنش هيچ سرزنشكننده اى نهراسد ؛ زيرا خداوند با كسى است كه تقوى پيشه نمايد و طاعت و امر او را بر ديگران مقدّم دارد .
اين منشور را عبيد الله بن ابى رافع [ كاتب أمير المؤمنين على عليه السّلام ] نوشت سپس بعد از اعزام او نامه اى به مردم مصر نوشت كه ما آن را خلاصه نموده‌ايم از بندهء خدا ، على ، أمير المؤمنين به محمّد بن ابى بكر و مردم مصر .
سلام عليكم .
اما بعد ، نامه ات را دريافت كردم و درخواستهاى تو را دريافتم و خوشحال شدم از اينكه به وظايف خود آشنايى و به امورى توجّه دارى كه اصلاح مسلمانان فقط در سايهء آنها صورت مىپذيرد و به نظر من آنچه تو را بر اين كار واداشت نيّت نيك و رأى پاك توست .
اما بعد ؛ بر تو باد رعايت تقواى الهى [ در همهء حالات خود ] در ايستادن و نشستن ، در نهان و عيان و چون ميان مردم به داورى پرداختى با آنان فروتن باش و نرمخوى و گشاده رو . نگاه و نگرش تو به همه آنان يكسان باشد تا بزرگان در تو طمع ستم بر ناتوانان نبندند و ناتوانان از عدالت تو مأيوس نشوند و بايد از مدّعى ، بيّنه خواهى و از انكاركننده سوگند . و هر كه با برادرش صلح كند صلح او را امضا و تأييد كن مگر آن كه قرار صلح چنان باشد كه موجب حرام شدن حلال و حلال شدن حرام گردد .
دينشناسان و راستگويان و وفاداران و اهل حيا و پارسايان را بر فاجران و دروغگويان و خيانتكاران ترجيح ده و برگزين . و بايد صالحان نيكوكار برادران تو به شمار آيند و فاجران خيانتكار دشمنان تو ؛ زيرا به نظر من محبوبترين برادرانم كسانىاند كه بيشتر خدا را ياد كنند و شديدتر خوف الهى را احساس نمايند . و اميدوارم كه تو إن شاء الله از آنان باشى .

295

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 295
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست