responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 257


و چشمه‌هاى قابل استفاده در اختيار ندارند تا آنگاه كه خداوند كيفر نافرمانىشان را برايشان آشكار سازد و از پرده‌هاى غفلتشان بيرون آورد ، در اين هنگام ، روى به چيزى نمايند كه به آن پشت كرده بودند [ يعنى آخرت ] و پشت به چيزى نمايند كه به آن روى كرده بودند [ يعنى دنيا ] پس ، از آرزوهايى كه برآورده شده بود و كاميابىهاى زودگذرى كه داشتند ، سودى نبردند و اين همه ، وبال آنان شد و از آنچه دنبالش مىدويدند ، گريزان شدند . به راستى من شما را از اين لغزشگاه برحذر مىدارم و به تقواى الهى - كه هيچ چيز جز آن سودى ندارد - شما را فرمان مىدهم كه اگر راستگوست بايد در سايهء نيّت خوب از عمل خود سود برد . اهل بصيرت كسى است كه بشنود و بينديشد و بنگرد و به دل بينا گردد و از آنچه مايهء عبرت است سود گيرد و راه هموار و روشنى را بپيمايد و از پرتگاه هواپرستى و سرنگونى در كوره راهها دورى گزيند و با اعمالى چون كج رفتارى در حقّ و ناهنجارى در گفتار و سخن راست را تغيير دادن گمراهان را بر زيان خويش يارى نكند . و لا قوّة إلَّا با لله .
آنچه [ از طرف ما ] به شما گفته مىشود [ به ديگران ] بازگو كنيد و به هر چه [ از ما ] روايت مىشود سر فرود آوريد و آنچه را به شما تكليف نكرده‌اند بر خود تكليف نكنيد ؛ زيرا سزاى هر چه به دست آوريد و بگوييد و به سوى آن رو كنيد ، به گردن خود شماست . از شبهه بر حذر باشيد كه براى فتنه ، پى ريزى شده است . قصد هموار ساختن كارها را داشته باشيد و ميان خود در گفتار و كردار خوب باشيد و براى خدا خضوع نماييد و احساس ترس و زبونى نسبت به او داشته باشيد .
و همچنين با يك ديگر با تواضع و انصاف و بخشش و فرو خوردن خشم رفتار نماييد كه اين سفارش خداوند است . مبادا به يك ديگر حسد ورزيد و كينه توزيد ؛ زيرا اين دو كار از دوران جاهليّت مانده است . « و هر كسى بايد بنگرد كه براى فرداى خود از پيش چه فرستاده است و از خدا بترسيد . در حقيقت ، خدا به آنچه مىكنيد آگاه است » . [ سورهء حشر 59 ) ، آيهء 18 ] . اى مردم ! به طور يقين بدانيد كه خداوند براى هيچ بنده اى - هر چند آن بنده سخت كوشى و چاره جويى نمايد و رنج فراوان برد - بيش از آنچه در ذكر حكيم [ لوح محفوظ ] برايش مقدّر فرموده ، نصيبى ندارد و انسان هر قدر هم ناتوان و بيچاره باشد به آنچه برايش در ذكر حكيم [ لوح محفوظ ] مقدّر شده ، دست خواهد يافت .

257

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 257
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست