responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 253


مهماننواز باشيد . خوب وضو بسازيد و نمازهاى پنجگانه را به وقت خود بخوانيد كه آنها در پيشگاه خداى عزيز و بزرگ ، شأن و مقامى دارند . هر كه افزون بر فريضه ، كار نيكى كند [ نافله بخواند ] ، اين كار برايش بهتر است « همانا خداوند حقّشناس و داناست » [ سورهء بقره ( 2 ) ، آيهء 158 ] . « در نيكوكارى و پرهيزگارى با يك ديگر همكارى كنيد و در گناه و ستمكارى دستيار هم نشويد » [ سورهء مائده ( 5 ) ، آيهء 2 ] . « از خدا آن گونه كه حقّ پروا كردن از اوست ، پروا كنيد و زينهار جز مسلمان نميريد » [ سورهء آل عمران ( 3 ) ، آيهء 102 ] .
اى بندگان خدا بدانيد كه آرزوهاى نفسانى عقل را ببرد و وعده خلافى نمايد و غفلتآور است و حسرت انگيز . پس آرزوهاى نفسانى را سراب بدانيد [ و به آنها ميدان مدهيد ] زيرا آرزو جز فريب چيزى نيست و براى آرزومند وزر و وبال است .
به هنگام اميد و آسايش چنان به كار پردازيد كه در بيم و وحشت چنان مىكنيد .
پس اگر خوشدلى ديديد سپاس گزاريد و با آن خوشدلى ديگر فراهم سازيد ؛ زيرا خداوند براى مسلمان اجازه خوشى داده است و بر آن كس كه شكرگزار است افزونتر مىدهد . به راستى من چون بهشت چيزى را نديده‌ام كه خواهان آن به غفلت خفته باشد و مانند دوزخ نيز چيزى نديده‌ام كه گريزان از آن ، به جاى گريختن آسوده خاطر غنوده باشد و هيچ كاسبى را نديده‌ام كه پرسودتر از كسى باشد كه براى روزى در تلاش است كه اندوخته‌ها در آن روز به كار آيد و هر نهانى در آن آشكار شود . همانا آن را كه حقّ سودش نبخشد ، باطل به او زيان رساند . هر كس ره هدايت نپويد ، گمراهى او را به خسران اندازد . آن كس كه از يقين بهره نگيرد ، شك زيانش زند . همانا شما به كوچ از اين دنيا فرمان يافته‌ايد و به توشه گيرى رهنمون شده‌ايد . هان ! همانا من بر شما از دو چيز به شدّت مىترسم : آرزوى دراز در سر پختن و در پى خواهش دل رفتن . هان ! به راستى ، دنيا پشت كرده و اعلام از بيخ كنده شدن نموده است . هان ! به راستى ، آخرت روى درآمدن دارد و اعلام ورود نموده است . هان ! كه امروز ، روز تمرين و فردا روز مسابقه است . خطَّ پايان ، دروازهء بهشت برين است ، آن كه واپس ماند و به آنجا نرسد ، جايگاه او دوزخ است . هان ! به راستى ، شما در روزهايى به سر مىبريد كه روزهاى فرصت [ براى سازندگى ] است كه از پس آن ، مرگى است كه شتابان مىآيد ؛ پس هر كس در اين روزها ، پيش از فرا رسيدن مرگش ، براى خدا خالصانه كار كند ، كردارش سودش دهد و از مرگ آسيب نبيند و هر كس در اين روزهاى فرصت [ طلايى ] كوتاهى كند و براى خود كارى انجام ندهد ، مرگش زيانش زند و كردارش سود نبخشد . اى بندگان خدا ! براى استوار ساختن دين خود به اين كارها پناه بريد : بر پاى داشتن نماز در وقت خود ، پرداخت زكات به موقع ،

253

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 253
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست