responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 247


( سخنرانى امير المؤمنين على عليه السّلام ) كه معروف به خطبهء ديباج است سپاس خداى را كه پديد آورندهء آفريدگان و آفرينندهء سپيده دمان و حيات بخش مردگان و برانگيزانندهء به گور خفتگان است و شهادت مىدهم كه خداوندى جز الله ، خداى يكتا نيست . يگانه است و بىهيچ شريكى . و شهادت مىدهم كه محمّد صلَّى الله عليه و آله بندهء او و پيامبر اوست .
اى بندگان خدا ! همانا برترين دستاويز دست آويختگان به خدا - كه يادش شكوهمند است - ايمان به خدا و پيامبرانش و آنچه از جانب خدا آورده‌اند و جهاد در راه خدا ، زيرا جهاد فراز ناى اسلام است و همچنين يكتا دانستن خدا كه در فطرت هر انسانى سرشته شده است و برپا داشتن نماز كه آن نشان ملَّت اسلام است و پرداختن زكات است كه آن فريضه اى است واجب و روزهء ماه رمضان كه آن سپرى است براى جلوگيرى از عذاب و حج خانهء خداست و گزاردن عمرهء آن ، كه فقر را براندازند و گناهان را پاك سازند و بهشت را نصيب انسان نمايند و صله رحم كه آن افزايش در دارايى است و واپس افكنندهء اجل [ معلَّق ] است .
و فزايندهء شماره [ خاندان و طرفداران ] است . صدقه دادن نهانى كه آن خطاها را مىپوشاند و خشم پروردگار - تبارك و تعالى - را خاموش مىنمايد و صدقه دادن آشكارا كه آن مرگ بد را باز مىدارد و انجام دادن كارهاى نيك است كه آنها از پرتگاه‌هاى خوارى و رسوايى ، آدمى را نگه مىدارد . خدا را ياد كنيد - كه يادش شكوهمند است - و بدان شتابيد كه بهترين ذكر است و آن سبب رهايى از نفاق و دورى از آتش جهنم است و صاحب خود را نزد هر خيرى كه خداوند روزىاش مىفرمايد ، يادآورى مىنمايد و در زير عرش طنينانداز است . رغبت نماييد در آنچه پرهيزگاران را وعده فرموده كه همانا وعدهء خداوند راستترين وعده هاست و هر آنچه را وعده داده به همان صورت كه وعده فرموده صورت پذيرد . از رهنمودهاى پيامبرتان پيروى كنيد كه برترين رهنمودهاست و به روش او رفتار نماييد كه شرافتمندترين روشهاست . قرآن خداى تبارك و تعالى را بياموزيد كه نيكوترين گفتار و رساترين اندرز است و آن را نيك بفهميد كه آن بهار دلهاست و به پرتو قرآن شفا جوييد كه آن شفابخش سينه هاست

247

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 247
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست