responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 163


نوره بدن را نيرومند و پاكسازى مىكند . چيدن ناخن از بزرگترين بيماريها جلوگيرى مىنمايد و روزى را جلب مىكند و آن را فراوان سازد . ستردن موى زير بغل بوى بد را ببرد و پاككننده باشد و از سنّت نيز مىباشد . شستن دستها پيش از صرف غذا و پس از آن ، سبب افزايش روزى است . غسل كردن در هر عيد پاككننده است براى كسى كه عرض حاجت به درگاه الهى مىنمايد و پيروى از سنّت نيز مىباشد . شب خيزى سبب تندرستى و مايهء خشنودى پروردگار و در معرض رحمت الهى واقع شدن و تمسّك جستن به اخلاق پيامبران است . خوردن سيب موجب پاكسازى معده مىشود . جويدن كندر دندانها را محكم مىسازد و بلغم را مىزدايد و بوى دهان را از بين مىبرد . نشستن در مسجد پس از سپيده دم تا بر آمدن آفتاب ، از پيمودن زمين براى طلب روزى ، بهتر و سريعتر روزى را فراهم مىسازد . خوردن به قلب ضعيف را تقويت مىكند و معده را پاك مىسازد و سبب ذكاوت باطن مىشود و ترسو را پر دل مىكند و فرزند را زيبا مىگرداند . خوردن بيست و يك دانه كشمش سرخ ناشتا در هر بامداد ، هر دردى جز درد مردن را درمان مىكند .
همبستر شدن مرد مسلمان با همسر خويش در شب اول ماه رمضان مستحب است ، زيرا خداوند فرموده است : « در شبهاى روزه ، همخوابگى با زنانتان بر شما حلال گرديده است » . [ سورهء بقره ، آيهء 187 ] . انگشترى غير از انگشتر نقره به دست نكنيد ؛ زيرا پيامبر خدا صلَّى الله عليه و آله فرموده است : « خدا پاك نكند دستى را كه در آن انگشتر آهنى است » ؛ هر كس نامى از نامهاى خدا را بر انگشترش نقش كند ، هنگام رفتن به مستراح بايد آن را از دستى كه با آن خود را مىشويد درآورد . هر گاه يكى از شما در آينه نگاه كند بايد بگويد :
« سپاس خداى را كه مرا آفريد و خلقت مرا زيبا ساخت و به صورتگريم پرداخت و صورتى زيبا به من ارزانى داشت و در من آراست آنچه را در ديگرى كاست و مرا به اسلام گرامى داشت » . هر كه از شما نزد برادر مسلمانش رود براى وى خود را بيارايد همان طور كه براى بيگانه اى كه مىخواهد او را در بهترين وضع ببيند خود را مىآرايد .
روزهء سه روز در هر ماه و روزهء ماه شعبان ، وسوسهء سينه و پريشانىهاى دل را مىزدايد . شستن مقعد با آب سرد بواسير را ريشه كن مىسازد . شستن جامه اندوه را مىزدايد و پاككننده براى نماز باشد . موى سپيد را برنكنيد كه نور است

163

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 163
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست