responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 13


به نام خداوند رحمتگر مهربان آنچه از پيامبر گرامى صلَّى الله عليه و آله در همين زمينه‌ها ( اخلاق و حكمت و غيره ) روايت شده است .
سفارش پيامبر صلَّى الله عليه و آله به أمير المؤمنين عليه السّلام اى على ! همانا يكى از نشانه‌هاى يقين اين است كه هيچ كس را با به خشم آوردن خداوند خشنود نسازى و به واسطهء چيزى كه خدا به تو داده است ، هيچ كس را نستايى و براى چيزى كه خدا به تو نداده است ، هيچ كس را ملامت نكنى ؛ زيرا نه حرص زدن آزمندى ، روزى را مىرساند و نه ناخوشايندى شخص بىميل ، آن را از او باز مىدارد .
به درستى كه خداوند به فضل و حكم خويش ، نشاط و شادمانى را در يقين و خشنودى قرار داده و غم و اندوه را در شك و خشم نهاده است .
اى على ! همانا هيچ فقرى سختتر از جهل و هيچ مالى سودمندتر از عقل و هيچ تنهايى اى وحشتانگيزتر از خود بزرگ بينى و هيچ پشتيبانى نيكوتر از مشورت نيست و هيچ عقلى چون تدبير و چاره انديشى و هيچ حسبى چون خوش اخلاقى و هيچ عبادتى مانند تفكر نمىباشد .
اى على ! آفت سخن ، دروغ و آفت دانش ، فراموشى و آفت پرستش ، سستى و آفت بخشش ، منّت نهادن و آفت شجاعت ، سركش بودن و آفت زيبايى ، به خود باليدن و آفت افتخار خانوادگى ، فخر فروشى است .
اى على ! بر تو باد به راستى و اينكه هرگز دروغى از دهانت خارج نشود و هرگز بر خيانتى دليرى مكن و همواره از خدا پروا كن چنان كه گويى او را مىبينى و مال و جانت را فداى دينت نما و بر تو باد به خوش اخلاقى و پيشه كردن آن و پرهيز از بداخلاقى و اجتناب از آن .
اى على ! محبوبترين كردار نزد خداوندگار سه چيز است : آن كس كه واجبات الهى را انجام دهد ، از عابدترين مردم به شمار آيد و آن كس كه از محرّمات الهى بپرهيزد ، از پارساترين مردمان گردد و آن كس كه به روزى مقدّر شده از جانب خداوند قانع باشد ، از ثروتمندترين مردم محسوب شود .
اى على ! سه عمل از اخلاق نيك است : كسى كه با تو قطع رابطه كرده ، دوباره با او رابطه برقرار سازى و كسى كه از تو دريغ ورزيده ، به او بخشش نمايى و كسى كه بر تو ستم روا داشته ، عفوش كنى .

13

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 13
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست