responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 92


« در شب ( ماه ) روزه آميزش با زنانتان براى شما حلال شد - بقره : 187 » .
انگشتر از غير جنس نقره را به دست مكنيد ، چرا كه رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم فرمود : « خداوند آن دستى كه انگشتر آهنى دارد پاك نسازد » . هر كس كه بر انگشترش نامى از نامهاى خداوند را حكّ نموده بايد از آن دستى كه بدان استنجاء مىكند بيرون آرد .
هر كس از شما به هنگام نگريستن در آينه بگويد : « الحمد لله الَّذي خلقنى فأحسن خلقى ، و صوّرني فأحسن صورتي ، و زان مني ما شان من غيري ، و أكرمني بالإسلام » يعني : « حمد و سپاس آن خداوندى را سزاست كه مرا آفريد و آفرينشم را نكو داشت ، و صورتگرى كرد و صورتم را زيبا نمود ، و مرا به آن چيزى آراست كه در ديگرى بد بود ، و مرا به اسلام گرامى داشت » . هر كدام از شما خود را براى برادر مسلمانى كه ديدارش آمده است مرتّب كند ( بيارايد ) ، چنان كه براى بيگانه اى كه مايل است او را ببيند مرتّب مىكند . روزه دارى سه روز از هر ماه [ پنجشنبه اوّل ماه ، چهارشنبه نيمهء ماه ، پنجشنبه آخر ماه ] ، و نيز روزهء ماه شعبان دل نگرانى و تشويش خاطر را بزدايد . شستن موضع غائط و بول با آب سرد مرض بواسير را از بين ببرد . شستشوى لباسها اندوه و نگرانى را بزدايد ، و طهور از شرائط نماز است .
موى سپيد را برنكنيد زيرا كه نور است . و هر كس كه تار موئى در راه اسلام سپيد نمايد همان به روز رستاخيز براى او روشنائى باشد . فرد مسلمان با حال جنابت هرگز نخسبد ، بلكه بدون وضو نيز نخوابد ، و در صورتى كه آب نيابد بر زمين تيمّم كند ، زيرا روح فرد با ايمان به سوى خدا پر كشد پس او را بپذيرد و برايش دعاى خير كند ، در اين صورت اگر زمان مرگش رسيده باشد آن روح را در صورت زيبائى قرارش دهد ، و در غير اين صورت او را با فرشتگان امين خود به جسمش باز گرداند . شايستهء هيچ مسلمانى نيست كه رو به قبله بزاق افكند ، و اگر سهوا مرتكب شد استغفار كند . هيچ مسلمانى نبايد محلّ سجده اش را پف كند ، و نه بر غذا و نوشيدنى و نه بر دعاى همراهش . قضاى حاجت در محل عبور و مرور ، و ادرار كردن از بلندى و ايستاده در هوا و در آب جارى ممنوع است . و هر كه كه مرتكب آنها شود و به او آسيبى رسيد هيچ كس را غير از خود سرزنش نكند ، چرا كه آب و هوا را موجوداتى است . و هيچ كدام از شما هنگام بول كردن آن را به هوا پرتاب نسازد . و رو به باد هم نباشد . و به پشت نخوابد [1] و مرد مسلمان هرگز بىحوصله



[1] در كتاب خصال آمده است : « هيچ مردى به رو نخوابد » ، و همچنين در كتاب عيون أخبار الرّضا عليه السّلام ( باب 24 ح 1 ) آمده است : « انبياء طاق باز مىخوابند » و در كتاب دعائم الاسلام در ضمن روايتى نبوى ممنوع بودن در حالت طاق باز را فقط در مسألهء غذا خوردن آورده است و در اين حال بنظر مىرسد كه در متن كتاب تحريفى رخ داده است .

92

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 92
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست