responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 491


7 - و بر شما باد به ميانه روى و اعتدال در حال توانگرى و حال فقر ، و از قسمتى از دنيا براى آخرت كمك و يارى طلبيد ، كه من خود از امام صادق عليه السّلام شنيدم مىفرمود : « توسّط پاره اى از اين [ سرا ] براى آن [ سرا ] يارى طلبيد ، و سربار مردمان نباشيد » ، بر شما باد به نيكوكارى و خوشرفتارى با معاشران و افرادى كه با ايشان آمد و شد داريد .
8 - هان ! زنهار ؛ از ستم حذر كنيد ، كه براستى امام صادق عليه السّلام پيوسته مىفرمود : « مجازات ستم از تمام بديها سريعتر است » .
9 - مقرّرات الهى ؛ اعمّ از نماز و روزه و ساير اعمال را انجام دهيد ، و زكات واجب را به اهل آن پرداخت كنيد ، كه امام صادق عليه السّلام فرموده : « اى مفضّل به يارانت بگو زكات را به اهلش دهند ، و من خود ضامن چيزهاى پرداختهء ايشان هستم » .
10 - بر شما باد به ولايت آل محمّد عليهم السّلام ، ميان خود آشتى و سازش كنيد و غيبت يك ديگر مكنيد .
11 - به ديدار هم رويد و دوستى كنيد و بيكديگر احسان نمائيد ، با هم اجتماع نموده و گفتگو كنيد ، مبادا از هم چيزى را پوشيده داريد ، زنها ! بپرهيزيد از قطع رابطه و قهر نمودن با هم ، كه من خود از امام صادق عليه السّلام شنيدم مىفرمود : « بخدا سوگند هيچ دو فردى از شيعيان ما به قهر از هم جدا نشوند جز اينكه يكى از آن دو مشمول بيزارى و نفرين من شود و بيش از آن با هر دو آنان چنين كنم . پس معتّب ( يكى از دوستان و اصحاب نزديك آن حضرت ) عرض كرد : قربانت گردم : آن فرد ( البتّه ) ظالم و ستمكار است ؛ امّا آن ديگرى كه مظلوم و ستمديده است چرا ؟
فرمود : براى اينكه او برادرش را به آشتى با خود دعوت نمىكند ، از پدرم شنيدم كه مىفرمود : هر گاه دو تن از شيعيان ما با هم ستيزه كنند و يكى بر ديگرى ستم كند ، بايد آن ستمديده نزد رفيق [ ستمگر ] خود رفته و به او بگويد : اى برادر ! من ظالم و ستمكارم نه تو ، تا اينكه جدائى ميان آن دو از بين رود ، و بىشكّ خداى تبارك و تعالى حكيم است و عادل ، و داد ستمديده را از ستمگر خواهد ستاند ! » .
12 - تهيدستان شيعهء آل محمّد صلَّى الله عليه و اله و سلَّم را نه تحقير كنيد و نه ستم ، و با مهربانى به ايشان هديه و پيشكش دهيد ، و از آن حقّى كه خداوند در مال شما براى آنان مقرّر داشته به ايشان داده و از احسان خود بهره مندشان سازيد ، و آل محمّد را وسيلهء روزى خود مسازيد ، كه من خود از امام صادق عليه السّلام شنيدم مىفرمود : دوستداران ما سه

491

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 491
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست