responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 489


خداپسندانه اى جز با قلبى پاك و با صفا ممكن نباشد .
81 - بحقّ برايتان مىگويم : براستى خورشيد ؛ روشنائى و نور هر چيز است ، و حكمت ؛ نور هر دل ، و پرهيزگارى در رأس هر حكمت است ، و حقّ ، باب و محلّ ورود به هر خيرى است ، و رحمت خداوند باب هر حقّى است ، و كليدهاى آن ؛ دعا و تضرّع و عمل است ؛ و مگر مىشود هيچ دربى بدون كليد گشوده شود ؟ .
82 - بحقّ برايتان مىگويم : مرد خردمند جز درختى كه بپسندد نمىكارد ، و جز بر اسبى كه مىپسندد سوار نشود ، همچنان فرد مؤمن ؛ جز عملى كه خداوندش بپسندد انجام ندهد .
83 - بحقّ برايتان مىگويم : فرد صيقل كار و جلا دهنده ؛ شمشير را اصلاح كند و جلايش دهد ، همچنان حكمت قلب را روشن كند و جلا دهد . و حكمت در دل خردمند چون آب در زمين مرده است ، كه دلش را حيات بخشد ، همچنان كه آب ؛ زمين مرده را جان دهد . و حكمت در دل حكيم چون روشنائى در تاريكى است كه توسّط آن در ميان مردم راه رود .
84 - بحقّ برايتان مىگويم : براستى حمل سنگ از قلَّهء كوهها بهتر است از اينكه گفتارت را به كسى گوئى كه حقّ آن را ادا نمىكند ، همچو كسى كه سنگ را در آب نهاده تا نرم گردد ، و مانند كسى است كه خوراك براى مردگان بپزد .
85 - خوشا بحال كسى كه از بيم خشم پروردگارش از پرگوئى بپرهيزد ، و جز آنچه مىفهمد را بر زبان نراند ، و تا عمل كسى برايش روشن نشده از حرف و گفته اش غبطه نخورد .
86 - خوشا بحال كسى كه آنچه را نمىداند از علما بياموزد ، و آنچه را آموخته به نادان آموزش دهد .
87 - خوشا بحال كسى كه دانشمندان را به جهت علمشان احترام كند ، و با ايشان نستيزد ، و افراد جاهل را بجهت جهلشان كوچك شمارد ، ولى طردشان نكرده ، بلكه به آنان نزديك شده و تعليمشان دهد .
88 - بحقّ برايتان مىگويم : اى جماعت حوارى ، براستى شما امروز در ميان مردم همچون افراد زنده در مردگانيد ، پس شما با مرگ اين زندگان ظاهرى نميريد .
89 - و حضرت مسيح عليه السّلام فرمود : خداوند تبارك و تعالى ميفرمايد : بندهء مؤمنم از اينكه من دنيا را از او بگردانم محزون مىشود ولى [ نميداند ] او با آن حال از

489

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 489
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست