responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 477


15 - اى دنيا پرستان ، شما همچون چراغيد كه براى مردم پرتو مىافكند ، و خود را مىسوزاند .
16 - اى بنى اسرائيل ، مجالس علما و دانشمندان را - هر چند با دست و پا رويد - پر كنيد ، زيرا خداوند دلهاى مرده را به نور حكمت زنده كند ، آن گونه كه زمين خشك را با باران جان بخشد .
17 - اى بنى اسرائيل ، كم گوئى حكمتى بزرگ است ، پس بر شما باد به سكوت ، زيرا آن عادتى نيكو است ، و مايهء كاهش خطا و سبك شدن از گناهان است ، پس درب علم را محكم كنيد ، كه درب آن صبر است . و بىگمان خداوند فرد بىدليل خندان ؛ و آن كس كه راهى جز راه ادب را مىپويد دشمن دارد ، و آن زمامدار كه همچون چوپان از رعيّتش غفلت نمىكند را دوست دارد . پس در باطن از خدا شرم كنيد ، چنان كه در ظاهر از مردم خجالت مىكشيد ، و بدانيد كه سخن حكيمانه گمشدهء مؤمن است ، پس آنها را پيش از آنكه بالا روند برگيريد ، و بالا رفتنشان مرگ گويندگان آنها است .
18 - اى همدم دانش ، اهل علم را بجهت علمشان تمجيد كرده و با ايشان ستيزه مكن ، و نادانان را بجهت جهلشان كوچك شمار ، ولى طردشان مكن ، بلكه به آنان نزديك شو و تعليمشان ده . اى همدم علم ، بدان هر نعمتى كه از اداى شكرش بغفلت مانى ، همچون گناهى است كه بر آن مؤاخذه شوى .
19 - اى همدم علم بدان ، هر گناهى را كه از توبه اش درمانى ، همچون كيفرى است كه بر آن عقوبت شوى .
20 - اى همدم علم ، براى گرفتاريهائى كه از وقوعش بىخبرى پيش از آنكه ناگهان برت وارد شود آماده شو .
21 - آن حضرت عليه السّلام به يارانش فرمود : فكر مىكنيد اگر يكى از شما از كنار برادر [ خواب ] خود عبور كند و ببيند عورتش آشكار شده [ چه برخوردى خواهد كرد ] آيا تمام جامه را كنار مىزند تا بقيّهء عورت او هم پيدا شود ؛ يا لباس را بجاى نخست بازگردانده تا پوشيده شود ؟ آنان گفتند : البتّه رويش را مىپوشانيم ، فرمود : هرگز ! بلكه تمام عورت را آشكار مىسازيد ! - اينجا بود كه ياران دريافتند كه اين جنبهء مثل دارد - پس گفتند : اى روح الله ، موضوع از چه قرار است و منظورت چيست ؟ فرمود : مقصود آن مردى از شما است كه چون از عيب برادرش آگاه شود آن از ديگران پوشيده نمىدارد .

477

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 477
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست