responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 22


اى على : آنچه از جانب خود بخشش مىكنى به حساب آر كه آن را نزد خداوند اندوخته خواهى يافت .
اى على : اگر رفتارت را با خانواده و همسايه و دوستان و آشنايان شايسته كنى نزد خداوند بلند پايه شوى .
اى على : آنچه بر خود نمىپسندى بر غير خود نيز مپسند . و آنچه براى خود گوارا مىدارى براى برادرت نيز بپسند ، در نتيجه در فرمانت عادل ، و در دادگريت ميانه رو ، و محبوب اهل آسمان و زمين خواهى شد . سفارش مرا - به خواست خدا - نگهدار .
فرازى از سخنان حكيمانهء پيامبر اسلام صلَّى الله عليه و اله و سلَّم در فرازى از يك حديث طولانى و مفصّل آمده است كه : راهبى معروف از نواده گان يهودا - حوارىّ حضرت عيسى عليه السّلام - به نام شمعون بن لاوي مسائل زيادى از آن حضرت پرسيد و آن حضرت به تمامى آنها - با وجود بسياريش - پاسخ گفت ، و در آخر او نيز بدان حضرت ايمان آورده و وى را تصديق كرد . و ما از مجموع اين پرسش و پاسخ تنها به ذكر محلّ حاجت اكتفا نموديم .
و از آن جمله شمعون پرسيد : خرد چيست و چگونه است ، و تقسيم بندى آن را هر آنچه كه هست و نيست برايم بازگو فرموده و روشن سازيد ؟ رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم فرمود : خرد بازدارندهء از نادانى است ، و نفس به مثابهء پليدترين حيوانات مىباشد كه اگر بازداشته نشود سرگردان شود ، پس خرد مهار نادانى است . و همانا خداوند پس از آنكه عقل را آفريد فرمودش : پيش آى ، پيش آمد ، و امر كرد كه باز گرد ، بازگشت ، سپس خداى متعال فرمود : قسم به عزّت و جلالم موجودى را بزرگتر و فرمانبرتر از تو نيافريدم ، به تو آغاز كنم و به تو از سرگيرم ، پاداش نيك سزاى توست و كيفر نيز بر دوش توست . سپس از عقل ؛ صبر و بردبارى منشعب شد ، و از بردبارى ؛ دانش ، و از دانش ؛ هوشيارى ، و از هوشيارى ؛ پاكدامنى ، و از پاكدامنى ؛ خوددارى ، و از خوددارى ؛ شرم ، و از شرم ؛ وقار ، و از وقار ؛ تكرار نيكى ، و از تكرار خوبى ؛ بيزارى از تبهكارى ، و از آن نصيحت پذيرى . پس اين ده گروه از أقسام خوبى است ، و هر كدام از آنها به تنهائى به ده نوع ديگر تقسيم

22

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 22
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست