responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 19


نشانه اى براى جهانيان قرار داد » .
اى على : هنگام نگريستن در آينه سه مرتبه الله أكبر گفته سپس بگو : « اللَّهمّ كما حسّنت خلقي فحسن خلقي » : « خداوندا همچنان كه آفرينشم را زيبا نمودى رفتارم را بياراى » .
اى على : هر گاه كارى تو را به هراس افكند دعا كن و بگو : « اللَّهمّ بحقّ محمّد و آل محمّد إلَّا فرّجت عنّي » : بار إلها تو به حقّ محمّد و دودمانش قسم مىدهم كه از اين مشكل رهايم ساز .
أمير مؤمنان على عليه السّلام گويد : به پيامبر گفتم : اى فرستادهء خدا مفهوم « كلمات » [ در اين آيه ] : * ( فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّه كَلِماتٍ ) * : « پس آدم از پروردگارش چند كلمه اى فرا گرفت - بقره : 37 » چه بود ؟ رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم فرمود : اى على : خداوند « آدم » را بسرزمين هند و حوّا را به جدّه ، و مار را به اصفهان ؛ و إبليس را به ميسان [1] فرو فرستاد ، و در بهشت چيزى زيباتر از مار و طاوس نبود ، و پيش از اين مار همچون شتر چهار پاى داشت ، پس إبليس به درونش رفته و به توسّط آن آدم را گول زد ، در اين حال خداوند بر مار خشم نمود و پاهايش را گرفته و فرمود : غذايت را خاك قرار دادم و بايد بر شكمت راه روى ، لعنت خدا بر كسى كه بتو رحم كند ! و بر طاوس نيز كه إبليس را به درخت راهنمائى كرد غضب نموده و صدا و پاهايش را دگرگون ساخت . پس حضرت آدم صد سال را در هند سپرى نمود ، و بىآنكه سر به آسمان بلند كند پيوسته دست بر سر نهاده و بر خطاى خويش گريست . پس خداوند جبرئيل را به سويش فرستاد ، و او خطاب به آدم گفت : پروردگارت سلامت رسانده و مىفرمايد : اى آدم آيا تو را به قدرت خويش نيافريدم ؟ آيا از روحم در تو ندميدم ؟ آيا فرشتگانم را به سجده ات نگماشتم ؟ آيا حوّا ؛ كنيز خويش را همسرت نساختم ؟ آيا در بهشتم تو را منزل ندادم ؟ پس اين گريه ديگر براى چيست ؟ اى آدم به اين كلمات سخن گوى - كه بىترديد خداوند پذيراى توبهء تو خواهد بود - :



[1] ميسان نام شهرى در استان بصره مىباشد ، و در كتاب ياقوت آمده است كه قبر عزير پيامبر عليه السّلام در آنجا است . « سبحانك لا إله إلَّا أنت ، عملت سوءا و ظلمت نفسي ، فتب عليّ إنّك أنت التّواب الرّحيم » : « پاك و منزّهى ، هيچ معبودى جز تو نيست ، كار بدى كرده و به خويش ستم نمودم ،

19

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 19
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست