responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 104


دنيا و آخرت حتمى است .
جامه‌هاى ضخيم بپوشيد ، زيرا هر كس كه جامه اش نازك است دين او نيز سست و ضعيف است . هرگز به وقت نماز جامهء بدن نما مپوشيد . به سوى خدا توبه كنيد و در محبّت او درآئيد ، زيرا كه خدا توبه كاران و پاكيزگان را دوست دارد . فرد با ايمان بسيار به سوى خدا برگردد و توبه كند .
هر گاه فرد مؤمنى به برادرش بگويد : « أفّ » رشتهء برادرى ميان آن دو بريده مىشود ، و هنگامى كه به او گويد : « تو كافرى » يكى از آن دو كافر است ، و او را نسزد كه وى را تهمت زند و در غير اين صورت ايمان در دل او همچون نمك در آب حلّ شود .
باب توبه و بازگشت براى هر كسى كه بخواهد باز است ، پس به سوى خدا خالصانه باز گرديد به اميد آنكه پروردگارتان اثر گناهتان را از شما بزدايد . و هنگامى كه پيمان بستيد به آن وفا كنيد . هيچ نعمت و آسايشى از مردم و جمعيّتى زائل نشده مگر به خاطر گناهانى كه مرتكب شدند ، و بدرستى كه خداوند به بندگان ستم نكند . و چنانچه دعا مىكردند دچار اين زوال نعمت نشده بودند ، و اگر آنان به هنگام مصيبت يا زوال نعمت با نيّت پاك به خدا پناه مىبردند و سستى نكرده و زياده روى نمىنمودند هر آينه خداوند هر فسادى را براى آنان اصلاح ميكرد و هر چيز از دست رفته را به سويشان باز مىگرداند . هر گاه بر مسلمانى كار دشوار گردد گشايش آن را از خداى خواهد كه كليد همهء كارها و نيز ادارهء آسمانها و زمين و آنچه ما بين آن دو مىباشد در دست اوست ، و او پروردگار تخت عظيم است ( يعنى همهء عالم در قبضهء قدرت و خواست اوست ) ، و حمد و سپاس از آن پروردگار جهانيان است . و هنگامى كه بنده از خواب بيدار شود پيش از برخاستن بگويد : « حسبي الرّبّ من العباد حسبي هو حسبي و نعم الوكيل » يعنى : « تنها پروردگار مرا از بندگان كافى است ، كافى است او مرا كافى است ، و او بهترين تكيه گاه است » . و هنگامى كه يكى از شما در شب برخيزد به اطراف آسمان نگريسته و اين آيه را بخواند : * ( إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ ) * - إلى قوله : - * ( لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ ) * [1] نگريستن در چاه زمزم موجب درمان بيمارى است ، بنا بر اين از آب آن بياشاميد ؛ از طرفى كه نزديك ركن حجر الأسود است . [ در زير حجر الأسود ] [2] چهار نهر بهشتى است : فرات ، و



[1] آل عمران : 191 إلى 194 . تمام آيات به همراه ترجمه در ص 103 گذشت .
[2] ما بين كروشه بر اساس نسخهء خصال ترجمه شده است .

104

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست