responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الكافي ( الروضة من الكافي ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 281


[ يكى از كلمات جامعهء پيغمبر ص ] 234 - نضر بن قراوش جمال ( شتردار ) گويد : از امام صادق عليه السلام پرسيدم : كه شترانى هستند كه مبتلا بمرض جرب ( گرى ) هستند و من آنها را از ترس اينكه بحيوانات ديگر سرايت نكند از ميان شتران ديگرى كه دارم جدا ميكنم ؟ و گاهى هم براى چهارپايان سوت ميزنم كه آب بخورند ؟
حضرت فرمود : مرد عربى نزد رسول خدا ( ص ) آمده گفت : ( گاهى است كه ) من گوسفند و گاو و شترى را كه گرى دارند ببهائى اندك ( و قيمتى ارزان ) بدست مىآورم ولى از ترس اينكه گرى آنها بساير شتران و گوسفندانم سرايت كند از خريدن آنها نگرانى و ناراحتى دارم ( و نميخرم ) ؟
رسول خدا ( ص ) فرمود : اى مرد عرب اولين بار اين مرض از كجا باين حيوان سرايت كرده ؟
سپس رسول خدا ( ص ) فرمود : نه واگيره هست ، و نه فال بد ، و نه بوم ، و نه شوم . ( و شومى ) و نه صفر ( شرحش بيايد ) و نه رضاع پس از گرفتن از شير ( كه چنانچه زنى بچه اى را پس از دو سال شير دهد حكم رضاع محقق نميشود ) و نه تعرب پس از هجرت ( يعنى كسى كه بمدينه هجرت كرد ديگر جايز نيست بحال چادرنشينى و عربيت برگردد و برخى آن را از گناهان كبيره دانسته‌اند ) و نه روزهء خاموشى و حرف نزدن يك روز تا شب ( كه در امتهاى گذشته جايز بوده ) و نه طلاق پيش از نكاح ( كه تا هنوز زنى را نگرفته نمىتواند بگويد اگر فلان زن را گرفتم او طالق است ) و نه آزاد كردن بنده اى پيش از تملك و خريدارى ، و نه يتيمى پس از بلوغ ( يعنى وقتى بچهء يتيم بحد بلوغ رسيد ديگر احكام دوران يتيمى از محجوريت تصرف در اموال و نصب ولى براى او و امثال آن از او برداشته مىشود ) . شرح - در اين جمله كه حضرت ( ص ) فرمود : صفر نيست چند وجه گفته شده :
1 - اعراب قديم مىپنداشته‌اند كه در شكم مارى است بنام « صفر » كه چون انسان گرسنه مىشود آن مار انسان را ميگزد ، و مقصود حضرت بيان موهوم بودن اين عقيده و ابطال آن است .
2 - مقصود ابطال نسىء است كه عرب حرمت ماه محرم را كه از ماههاى حرام بوده بماه صفر ميانداختند و بدين ترتيب قتال در آن را جائز ميدانستند .
3 - مقصود نفى نحوست موهومى ماه صفر است كه مردم اين ماه را نحس ميدانستند .

281

نام کتاب : الكافي ( الروضة من الكافي ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 281
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست