نام کتاب : هشام بن الحكم ، مدافع حريم ولايت ( فارسي ) نویسنده : سيد أحمد صفائي جلد : 1 صفحه : 198
الهى مىباشند . و گرفتن حقايق از طريق وحى براى همه بندگان ممكن نيست ، چه مناسبت ويژه يى بين مبدأ و گيرنده وحى لازم است تا آنچه از جانب مبدأ افاضه مىشود ادراك نمايد . لذا پروردگار عالم بايد عده يى از بندگانش را انتخاب كند كه از نظر روحانيت و پاكيزگى از كثافات و آلودگيهاى جهان بشريت مناسبت و ارتباط با مبدأ اعلى دارند ، و بدين جهت مىتوانند بطور روحى ، حقايق را از پروردگار جهان بگيرند . و از نظر كسوت بشريت مشابهت و مشاكلت صورى با مردم دارند و بدين جهت مىتوانند با آنان معاشرت و آميزش نموده وحى را به ايشان برسانند . بعلاوه اگر بنا شود هر يك از بندگان مستقيما مورد وحى واقع شوند قابليت تشخيص وحى رحمانى را از شيطانى ندارند و نمىتوانند بفهمند كه مبدأ وحى ايشان خداوند جهان است يا شيطان به خلاف اينكه وحى را از فردى از افراد بشر كه به ظاهر مانند خود آنهاست بشنوند و به وسيله معجزات و خرق عادات صحت و سقم آن را تشخيص دهند . از اين مقدمات نتيجه مىشود كه ناگزير بايد بين خدا و بندگان سفرائى وجود داشته باشند . و نيز لازم است كه اين سفراء از نوع بشر باشند . و نيز لازم است كه با وجود مشابهت صورى از نظر خلقت و تركيب ، در احوال و اخلاق با آنان مخالف يعنى از رذائل اخلاق و حالات و صفات نكوهيده پاكيزه باشند و جنبه روحانيت آنان غالب باشد تا به عالم روحانيت شباهت داشته و با آن عالم مناسبت داشته باشند . و داراى قوه عصمت بوده بوسيله معجزات و خرق عادات مؤيد باشند تا وجودشان براى ديگران حجت باشد . 2 - حكما در اثبات نبوت برهانى دارند كه مبتنى بر مقدماتى بدين شرح است : " الف " - ما را آفريدگارى است توانا . " ب " - آفريدگار جسم و جسمانى و مادى نيست . وبرتر از اينست كه با چشم سر يا يكى از حواس ظاهرى ادراك و احساس شود . " ج " - حكيم است يعنى بخير و منفعت نظام جهان دانا و به طرق
198
نام کتاب : هشام بن الحكم ، مدافع حريم ولايت ( فارسي ) نویسنده : سيد أحمد صفائي جلد : 1 صفحه : 198