ممكن است اين جريان به صورت اعجاز و كرامت براى آنان اتفاق افتد و يا بر اساس قواعد علمى يا ابزار پيشرفته آن روز انجام پذيرد . حكومتى گسترده تر از حكومت سليمان و ذوالقرنين از رواياتِ مربوط به حضرت مهدى ( عليه السلام ) استفاده مىشود كه حكومت جهانى آن حضرت از فرمانروائى سليمان و ذو القرنين ( عليه السلام ) با عظمت تر است . برخى روايات بر اين موضوع صراحت دارند ، مانند روايتى كه از امام باقر ( عليه السلام ) نقل شده كه فرمود : " قلمرو فرمانروائى ما از فرمانروائى سليمان بن داوود و سلطنت ما از سلطنت او بزرگتر است " . روايت بعدى حاكى از اين است كه ابزار و وسائلى در اختيار آن حضرت خواهد بود كه در اختيار ذو القرنين نبوده است . بعلاوه بر اساس روايات ، ميراث تمام پيامبران و از جمله ميراث سليمان در اختيار او قرار دارد و دنيا نزد او همچون كف دست او خواهد بود . قلمرو حكومت حضرت سليمان ( عليه السلام ) از يك طرف شامل فلسطين و سرزمين شام بود اما مصر و ماوراى آن يعنى قاره آفريقا را در بر نمىگرفت ، از سمت ديگر يمن را در بر مىگرفت ولى به هند و چين و ساير كشورهاى آن منطقه نمىرسيد . حتى طبق روايات شهر استخر واقع در جنوب ايران نيز خارج از حيطه فرمانروائى سليمان بوده است ، در حالى كه حكومت حضرت مهدى ( عليه السلام ) سراسر جهان را فرا مىگيرد بگونهاى كه هيچ مكانى نمىماند مگر آنكه در آن شهادت به يگانگى خدا و گواهى به رسالت پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) داده شود و روى زمين ويرانهاى نماند مگر آنكه آباد گردد . علاوه بر آن ، امكاناتى كه در اختيار امام زمان ( عليه السلام ) است بيش از امكاناتى است كه خداى سبحان در اختيار حضرت سليمان قرار داد چه آنهائى كه معجزه آسا و با عنايت الهى در اختيار وى قرار مىگيرد و چه آنهائى كه به خاطر پيشرفت علوم و بهره بردارى از امكانات طبيعى به دست مىآيد .