از اين روايت مىتوان فهميد كه افرادى از بنى هاشم و پيروان آنها قبل از ظهور حضرت ، نهضتى خواهند داشت . نويسنده كتاب " يوم الخلاص " اين حديث را نقل كرده كه مىگويد : " او مىآيد و براى خداوند ، شمشيرى است از نيام كشيده شده " . صاحب كتاب " يوم الخلاص " براى اين حديث پنج منبع نقل كرده است كه من اين روايات را در اين منابع نيافتم ، آنچه يافتم چنين است " همراه او شمشيرى ست از نيام كشيده " كتاب مذكور موارد ديگرى را هم ذكر نموده كه سندى برايش نيافتم . بنابراين رواياتِ مربوط به مقدمات ظهور ، سه دسته هستند : الف : رواياتِ مربوط به دولت هواداران درفشهاى سياه كه شيعه و سنّى آن را نقل كردهاند . ب : رواياتِ مربوط به ظهور حكومت يمنى كه فقط در منابع شيعه وارد شده و شبيه اين روايات در برخى از منابع سنى ها آمده اما بيانگر ظهور يمانى پس از ظهور حضرت مهدى ( عليه السلام ) است . ج : رواياتى كه حاكى از ظهور زمينه سازان قيام حضرتند ، بى آنكه جزئيات آنها را مشخص نمايند . اما به زودى بيان خواهيم كرد كه اين روايات بطور كلى بر يارانِ ايرانى و يمنىِ آن حضرت منطبق است كه زمينه سازِ حكومتِ آن حضرتند . روايات ، زمان روى كار آمدن حكومت يمنى ها را مشخص نموده و آن را سال ظهور حضرت و همزمان با خروج سفيانى يا نزديك به آن مىداند . خروج سفيانى به منظور دشمنى با آن حضرت و از سرزمين شام يا منطقه اى در نزديكى آن به وقوع خواهد پيوست كه به زودى جزئيات آن را بيان خواهيم كرد . اما حكومت ايرانيان زمينه ساز ، به دو مرحله مشخص تقسيم مىشود : مرحله اول ، آغاز نهضت آنان بدست مردى از قم كه شايد نهضت او سرآغاز امر