اختلاف بسيار شود ، نخستين سرزمينى كه نابود گردد شام است كه ميان سه لشكرِ أصهب ، أبقع و سفيانى اختلاف شود " . مراد از اختلاف بين خاندان فلانى ، چنان كه در مبحث حركت ظهور گفتيم ، كشمكش بين اعضاء خاندان حاكم بر حجاز يا غير آن است كه مقدمه ظهور حضرت مهدى ( عليه السلام ) است . و صدايى كه از ناحيه دمشق مىآيد ، احتمالا صدايى است كه آغازگر فتنه هاست نه آن صداى آسمانى موعود كه در ماه رمضان شنيده خواهد شد . در روايتى ديگر چنين آمده است : " شورشيانى از جانب تركها دست به طغيان مىزنند و در پى آن فتنه روم اتفاق مىافتد . " [1] منظور از شورشيان ترك شايد خود ترك ها و يا اقوام ديگرى مانند روسها باشند كه از سمت تركها مىآيند . حالا به روايتى مىپردازيم كه درباره سه گروهى است كه در شام با يكديگر اختلاف مىكنند . اين گروهها لشكريان حسنى ، اموى و قيسى اند كه سفيانى آنها را شكست مىدهد . چنان كه در بحار از امام صادق ( عليه السلام ) روايت شده كه فرمود : " اى سدير ! از خانهات جدا نشو همچون گليم فرش شده بر آن آرام باش ، مادام كه شب و روز آرام است ، پس همين كه فهميدى سفيانى خروج كرد بسوى ما بيا و لو با پاى پياده . گفتم : فدايت شوم آيا پيش از آن ، حادثه اى خواهد بود ؟ فرمود : آرى . و با سه انگشتِ دستِ خود به شام اشاره نمود و فرمود : سه درفش ( لشكر ) حسنى ، اموى و قيسى با هم اختلاف كنند . وقتى سفيانى خروج كند ، آنها را چنان درو كند كه نظيرش را نديده ام " . قبول اين روايت كمى مشكل است ، زيرا با روايات بسيارى كه گروههاى سه گانه