responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 63


به مواسات و كمكم برخاست و خداوند از او به من فرزند عنايت كرد . . . " . ( 1 ) او به تمام معنى همدم و شريك زندگى پيامبر اسلام ( عليه السلام ) بود ، در نشر تعاليم عاليه و گسترش دعوت جهانى او يار و مونس بود و هر وقت كه پيامبر اسلام در خارج از محيط منزل با ناراحتى و شكنجهء روحى و آزار كفار قريش رو به رو مى گشت و با ناراحتى واندوه به منزل بر مى گشت خديجه بود كه آثار اندوه را از چهره اش مى زدود و او را تسلى مى داد و او دائم در بسط و گسترش اسلام كوشا و ساعى بود .
عفيف كندى مى گويد : " در دوران جاهليت به مكه رفتم تا براى خانواده ى خويش از پارچه‌ها و عطرهاى آنجا خريدار كنم ، پس نزد عباس بن عبد المطلب كه مردى بازرگان پيشه بود رفتم رو به كعبه نشسته بودم كه خورشيد در آسمان بر آمد و به زوال رسيد ناگاه جوانى آمد و ديده به آسمان دوخت و سپس رو به كعبه ايستاد . اندك زمانى فاصله شد كه پسرى رسيد و دست راست وى ايستاد و طولى نكشيد كه زنى آمد و پشت سر آن دو ، به سجده رفت ، آنگاه آن پسر و زن نيز سجده كردند ، به عباس گفتم امرى است عظيم !
عباس گفت : " آرى امرى عظيم است ، اين جوان را مى شناسى ؟ گفتم : نه . گفت : اين محمد بن عبد الله برادرزادهء من است ، اين زن را مى شناسى ؟ گفتم نه ، گفت : اين هم خديجه دختر خويلد همسر اوست ، اكنون اين برادرزاده ام مى گويد كه پروردگار آسمان و زمين او را به دينى كه او خود بر آنست مأمور ساخته است به خدا قسم در روى زمين جز اين سه نفر ، احدى بر اين دين نيست " . ( 2 ) دعوت پنهانى پيامبر اسلام ( صلى الله عليه وآله ) تا سه سال به طور پنهانى ، مردم را به يگانگى و پرستش خداى يكتا و اقرار به پيامبرى خويش دعوت مى كرد و هر گاه بر گروهى از قريش مى گذشت


1 . طبقات ابن سعد ، ج 1 ، ص 124 - سطور مع نساء مؤمنات ، ص 13 ، همسران رسول خدا ، تأليف نگارنده چاپ 1341 ش . 2 . تاريخ طبرى ، ج 2 ، ص 211 ، كامل ابن اثير ، ج 2 ، ص 37 ، اعلام الورى ، ص 25 .

63

نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 63
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست