responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 128


مى رساند كه پيامبر اسلام در امور اجتماعى و نظامى به مشورت و رعايت افكار عمومى فوق العاده احترام و عنايت داشت .
پس از جنگ بدر بسيارى از مورخين عقيده دارند كه جنگهاى تن به تن و بسيج عمومى در غزوهء بدر تا ظهر ادامه داشت و آتش جنگ با فرار سپاه قريش و اسير گشتن عده اى از آنها هنگام ظهر خاموش گرديد و پيامبر اسلام پس از دفن شهداء نماز عصر را در آنجا گزارد و پيش از غروب آفتاب از بيابان بدر بيرون آمد و غنائم جنگى را پس از عبور از تنگهء صفرا در بين راه به طور مساوى در ميان سربازان اسلام تقسيم كرد و براى كسانى از مسلمانان كه كشته شده بودند سهمى جدا كرد و به بازماندگان آنان پرداخت .
اين عمل رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) مورد نارضائى برخى از افراد پرتوقع گرديد . سعد بن ابى وقاص به پيامبر گفت : " آيا مرا كه از اشراف بنى زهره هستم با اين آبكش‌هاى باغات يثرب يكسان مى بينيد ؟ " ( 1 ) پيامبر اسلام از شنيدن اين سخن سخت آزرده گرديد و فرمود :
" هدف من از اين جنگ ، جمايت بيچارگان در برابر زورمندان مى باشد و من براى اين برانگيخته شده ام كه تمام تبعيضات وامتيازات موهوم را ريشه كن سازم و تساوى حقوق را در ميان مردم جايگزين سازم ، به تصريح آيهء خمس يك پنجم غنيمت متعلق به خدا و رسول خدا و خويشان ، يتيمان ، بينوايان و مسافران وامانده از اهل بيت است ولى پيامبر اسلام براى نبرد خمس را نيز ميان ارتشيان اسلام تقسيم نمود شايد آيه خمس تا آن روز نازل نشده بود و يا پيامبر روى اختياراتى كه دارد براى ايجاد آسايش بيشتر براى رزمندگان از برداشت خمس صرف نظر كرده باشد در هر صورت ، سعد بن ابى وقاص با شنيدن سخن رسول خدا ساكت گرديد و به تقسيم رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) تن داد . جنگ بدر بيش از 70 كشته و هفتاد اسير از مشركان را فراهم ساخت و غنائم بسيارى بدست مسلمانان افتاد وبيش از هر دستاورد ديگر ، موقعيت روحى مسلمانان را مستحكم تر


1 . فروغ ابديت ، ج 2 .

128

نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 128
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست