responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 26


و مضطرب گردد . در اين مورد مى توان نمونهء جزئى را ذكر نمود كه مى تواند نشانگر تلاشها و كوششهائى از پيشوايان معصوم ( عليه السلام ) بوده باشد كه در راه وصول به اين حد از مراقبت صورت گرفته است . در نظر بگيريد كه امام موسى بن جعفر ( عليه السلام ) يك فرد زندانى است و طول اقامت در زندان صحت و سلامت او را تهديد به فناء كرده است و جسم او ناتوان و نحيف شده است به حدى كه وقتى به سجدهء پروردگار سر مى نهد همانند جامه اى كه روى زمين افكنده شده باشد ، مجسم مى گردد به او مى گويند : " خليفه از تو معذبرت مى طلبد مشروط بر آنكه به زيارت او بشتابى و از او معذرت به طلبى و رضايت او را جلب كنى " ، امام بزرگوار با شموخ و عظمت روحى خاصى كه دارد با كمال صراحت جواب منفى مى دهد و متحمل چنين مرارت و تلخى زندان مى گردد ولى هرگز تسليم زور نمى شود همهء اين مرارتها و ناملايمات تنها براى يك هدف است و آن اين است كه هرگز رهبرى منحرف به مقصود خود نائل نشود و به اين امر توفيق پيدا نكند كه حقايق را ، وارونه جلوه دهد " . ( 1 ) 15 . تحكيم عقائد :
و از سوى ديگر نقش مثبت و سازنده ائمه اطهار در تحكيم بخشيدن به عقائد و شخصيت مكتبى و فكرى امت ، و پايدارى و استقامت آنان در برابر امواج فكرى و اعتقادى مخالف از ديگر سو ، با علم فراوان و دانش فراگيرى كه داشته اند و آنان را توانا بر احساس اين حركتها و بررسى اين فعاليتها و نقشه كشى بر رفع و از ميان بردن اين توطئه‌ها نموده است ما مى توانيم اهتمام بليغ امام حسن عسكرى ( عليه السلام ) را ( در صورتى كه او در مدينه به سر مى برد ) در مورد رفع شبهات فيلسوف معروف " كندى " كه ساكن عراق بود در پيرامون متناقضات قرآن توجيه و تحليل نمائيم . ( 2 )


1 . كارى كه خود شهيد صدر نويسنده مقاله در برابر دژخيمان عفلقى انجام دادند و در ارائه حركتهاى فكرى و مكتبى نياكان و اجداد طاهرين ( ع ) خويش هرگز تسليم زور نگشته از اسلام و مبانى آن دفاع كردند و مبناى فكرى " شيوعيت كفر وإلحاد است " در هر شرايطى مطرح ساختند و در اين راه جان خويش را نيز فدا نمودند درود بر او همرزمان او به ويژه خواهر قهرمانش بانو بنت الهدى صدر باد ! 2 . اسحاق كندى كه از فلاسفه عرب به شمار مى رود كتابى در مورد تناقضات قرآن نوشته بود روزى يكى از شاگردان او به حضور امام رسيده بود امام فرمود آيا در ميان شما مرد رشيدى نيست كه گفته‌هاى استادتان را رد كند ؟ او در پاسخ گفت : همگى از شاگردان او هستيم و از ما ساخته نيست كه به استاد اعتراض نمائيم : امام فرمود اگر مطالبى به شما تلقين شود مىتوانيد آن را نفى كنيد گفت آرى . امام ( ع ) فرمود : وقتى به حضور استاد رسيدى با او با گرمى و محبت رفتار نما و سعى كن با او با الفت و انس رفتار نمائى سپس شبهه خود را مطرح ساز و بگو : آيا گوينده قرآن مى تواند از گفتار خود غير آن معانى را كه شما حدس مى زنيد اراده كرده باشد ؟ او به شما پاسخ خواهد داد آرى پس به او بگو تو چه مى دانى شايد گوينده قرآن خلاف آن را اراده كرده است . . . .

26

نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 26
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست