responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 17


بخواهيد علم صحيح را طلب كنيد در هيچ نقطه آن را نمى يابيد جز در خانه ما اهل بيت رسالت ( صلى الله عليه وآله ) " . ( 1 ) آنان رهبرى فكرى و علمى جهان اسلام را در هر عصرى بر عهده داشته اند و توانسته‌اند حوزه‌هاى علمى باشكوهى را پى ريزى نمايند كه تشكيل حوزهء بزرگ علمى مدينه كه دربرگيرنده بيش از چهار هزار دانشجو بود آن هم در آن عصر غربت علم و دانش ، حوزه اى كه آكنده از دانشمندان ، محدثين ، مفسرين و محققين بود ، يكى از نمونه‌هاى بارز و روشن اين اقدام مى باشد .
ادارهء علمى و فكرى دانشگاهى كه در عصر صادقين ( صلى الله عليه وآله ) هزاران طالب علم و دانشجو را با خود داشت ، كار ساده و آسانى نبود ، و امروز آثار و گفتار و تقارير آنان ، راهگشا و روشنگر مسير ما است . پس توجه به سيرهء پيشوايان ( عليه السلام ) دقيقا همان توجه به علم و دانش و فضيلت و كمال مطلوب است .
7 . فرماندهى ستاد جبهه امتناع :
پيشوايان معصوم ( عليه السلام ) بر اساس مركزيت اجتماعى و محوريت معنوى كه داشتند مسئوليت خطير و والاى ولايت و امامت را بر عهده داشتند و خود را از سوى پروردگار موظف به رعايت دقيق آن محور مى دانستند هرگز به خود اجازه نمى دادند كه در برابر طغيان بى امان ستمگران ، و فتنه‌گريهاى بيدادگران و در برابر فريادهاى دادخواهى ستمكشان و مظلومان ساكت و آرام بنشينند و به دفاع و مبارزه سياسى ، عملى و اجتماعى ، يا فكرى و ارشادى نپردازند . از اين رو زندگى هر كدام از پيشوايان معصوم ( عليه السلام ) ، سرشار از برخوردها و معارضه‌ها ، و اوقات آنان صرف احقاق حق ضعفاء و دفاع از مظلومان و مستضعفين بود ، در تأمين اين هدف برخى به صورت ايجابى و مثبت و تا سرحد شهادت و ايثار پيشرفته اند و برخى تحت شرائط و ظروف خاص زمانى و مكانى به صورت فكرى ، اقتصادى و فرهنگى گام برداشته اند .
سيره و روش پيشوايان معصوم همانند زنجير به هم پيوسته است و دائم جهاد و


1 . وسائل الشيعه كتاب القضاء ، ج 18 ، ص 26 ، حديث 33150 .

17

نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست