responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 15


باشيم ؟ چون كمال اعتقاد ، وقتى محقق مى گردد كه علم و آگاهى كامل ، به سيره و روش آنان را نيز داشته باشيم چون اعتقاد كامل ، فرع شناخت كامل و معرفت مبسوط و تفصيلى است نه علم اجمالى و معتقدات گنگ و مبهم ، چون پيشوايان معصوم بنا بر تعيين الهى و تنصيص و تصريح رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) قرين قرآن ، و عدل و هم وزن آن هستند ، جايى كه رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) در آخرين روزهاى زندگى خود ، حقوق آنان را مورد توجه و عنايت و توصيه قرار داده است و مى فرمايد : " من دو امانت گران سنگ را بين شما به وديعت مى گذارم ، قرآن و عترتم ، مادام كه به آنها تمسك جسته ايد گمراهى نداريد آنان هر دو باهم هستند تا روز قيامت . . . " ( 1 ) توصيه به عترت و اهل بيت از باب خويشاوندى محض ، وقرابت خشك و خالى نبوده و نيست بلكه از اينروست كه آنان ادامه دهندگان برنامه قرآن ، و تعقيب كنندگان برنامه رسالت آسمانى ، مى باشند توصيه به آنان ، توصيه به ادامه خط رسالت و استمرار بخشيدن به مكتب آسمانى و الهى اسلام است .
4 . منبع فقه و قانون :
و از سوى ديگر توجه به زندگى پيشوايان معصوم ( عليه السلام ) از نظر زندگى حقوقى و اجتماعى نيز ضرورت پيدا مى كند چون اگر در فقه غير شيعه ، منابع شرع و عمل و قانون تنها قرآن و سنت و اجماع ، قياس و استحسان است و مقصود از سنت همان قول و فعل و تقرير تنها رسول خدا ( عليه السلام ) است ولى در ميان شيعه شامل قول ، فعل و تقرير معصوم ( عليه السلام ) مى باشد كه مقصود از معصوم ( عليه السلام ) همان پيشوايان چهارده معصوم ( عليه السلام ) هستند از اينرو است كه فقه ما


1 . حديث ثقلين : از احاديث متواترى است كه اغلب محدثين اسلامى آن را نقل نموده‌اند زيد بن ارقم مى گويد : " كه پيامبر خدا ( ص ) فرمود : " خداوند مرا به سوى خويش فرا خوانده است كه اجابت نموده ام من دو چيز گران سنگ و بزرگ را در بين شما به وديعت مى نهم : كتاب خدا و اهل بيتم مواظب باشيد كه چگونه با آنها رفتار مى نمائيد آن دو ، از هم جدا نمى شوند تا اينكه در كوثر بر من وارد شوند " . اين حديث شريف را در البدايه والنهايه ج 5 ص 209 ذخائر العقبى ص 30 ، الصواعق المحرقه ص 147 ، غاية المرام ص 39 نقل نموده است بطور كلى 39 بار از طريق عامه و 82 بار از طريق خاصه نقل شده است كه تواتر حديث را مى رساند و به ما مىآموزد آن چنان كه قرآن جاودان و هميشگى است اهل بيت ( ع ) نيز همراه و همگام با قرآن ، جاودان و هميشگى است و زمين از وجود حجت خالى نخواهد ماند آنان از خود چيزى ندارند قول آنان ، قول رسول خدا ، وقول ( ع ) او ، قول جبرئيل ، وقول جبرئيل ، قول الله تعالى است .

15

نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 15
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست