responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اللهوف في قتلى الطفوف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس    جلد : 1  صفحه : 253


" بسمه تعالى شأنه " پيشگفتار مترجم از مدتها پيش آرزو داشتم سر انجام زندگى نكبت بار ستمكاران و قاتلان شقاوت پيشه امام ابا عبد الله الحسين ( ع ) و ياران ايثارگر او را ( هر چند به صورت اجمال و گزارشى باشد ) دانسته و مطلع باشم . در اين اطلاع يا بى دو هدف مقدس و عقيدتى را تعقيب و پىگيرى مىنمودم :
1 - تشفى قلب خويش و ملتئم ساختن جراحات درونى قلوب مؤمنين و دوستداران اهل بيت ( ع ) كه در اثر شنيدن آلام و مصائب وارده بر آن بزرگواران نوعا در دل خود دارند و آرزوى انتقام را در سر مىپرورانند .
2 - اطلاع از امتحان عملى و آزمايش واقعى صدق وعده الهى ، در مورد ظالمان و ستمگران ، جايى كه خداوند صادق الوعد در طى آيات عديده ، وعده آن را بيان فرموده است ، مانند آيه : * ( وسيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون ) * آرى ، اين آرزو را داشتم تا به هنگام ترجمه ، تعريب و تصحيح لهوف سيد بن طاووس ( ره ) كه بر اساس چاپ انتشارات اسوه صورت مىگرفت ، در پيوست و ضميمه آن ، به كتابى به نام " أخذ الثار وانتصار المختار . . . " بر خورد نمودم كه از قول ابى مخنف ، يكى از راويان نخستين حوادث كربلا ، سر انجام كار آن بد فرجامان را روايت مىنمود ، بسيار خوشحال شدم كه به هدف و آرزوى ديرينه ام رسيده ام . ترجيح دادم ترجمه و تلخيصى از آن را در اختيار فارسى زبانان قرار دهم تا آنان نيز به هدف و خواست قلبى خود رسيده باشند . لازم به ذكر است كه مرحوم مجلسى هم در باب بيست و يكم جلاء العيون ، اخبار قيام مختار را به تفصيل آورده است .
گرچه اين كتاب يا رساله به صورت داستانى نوشته شده است و گاهى در ارائه آمار و ارقام سپاهيان دو طرف ، به يقين راه مبالغه و افراط را پيموده است و در صحنه سازى و دكوربندى قصر يزيد ، به صورت رؤيايى و خيالى گام برداشته است ، ولى هر چه هست در تأمين خواست ما كه معرفى نحوه قتل و كشتن قاتلان آن بزرگوار است ، چهره راستين را نشان مىدهد و تا حد زيادى خواست ما را تأمين مىنمايد و نعشهاى به زمين افتاده قاتلان را به صورت ذلت آميز و حقارت بار مجسم مىكند . از اين رو ، قربة إلى الله و محض تشقى قلب خويش و ديگر دوستداران آن خاندان بزرگ وحى ، به ترجمه و نقل و بازگويى و تلخيص مطالب آن اقدام نمودم .

253

نام کتاب : اللهوف في قتلى الطفوف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس    جلد : 1  صفحه : 253
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست