responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة ( فارسي ) نویسنده : الشهيد الأول    جلد : 1  صفحه : 14


از سخنان پيامبر اكرم صلَّى الله عليه و آله و سلَّم [1] ( 1 ) 1 - دانش امانت خدا در زمين و دانشمندان امانتداران آن هستند ، پس هر كس كه به دانشش عمل كند امانتش را ادا كرده است و هر كس كه عمل نكند در ديوان الهى جزو خيانتكاران نوشته مىشود .
( 2 ) 2 - شما نمىتوانيد با دارايىهايتان مردم را برخوردار كنيد ، پس با اخلاقتان چنين كنيد .
( 3 ) 3 - هر اندازه مىتوانيد خود را از انديشهء دنيا تهى كنيد كه هر كس با دلش به خدا روى آورد ، خداوند دلهاى بندگان را با محبّت و رحمت فرمانبردار او سازد و هر خيرى را به سوى او روان مىدارد .



[1] . حضرت محمّد بن عبد اللَّه صلَّى اللَّه عليه و آله و سلَّم ، در هفده ربيع الاول عام الفيل ( 570 م ) در مكّه مكرّمه به دنيا آمد و در 28 صفر سال يازده هجرى در مدينه منوّره در سنّ 63 سالگى رحلت كرد و در مدينه به خاك سپرده شد . مادر ايشان آمنه ، دختر وهب و پدر بزرگوارشان عبد اللَّه فرزند عبد المطلب بود . پدر را پيش از تولد و مادر را در سن پنج سالگى از دست داد و سرپرستى ايشان را عبد المطلب و سپس ابو طالب به عهده گرفتند . نور هدايت پيامبر از همان اوان كودكى جلوه نمود و در جوانى ، شريك تجارت و سپس زندگى خديجه شد . لقب ايشان ، امين و كنيهء ايشان ، ابو القاسم بود . رسول اكرم هفت فرزند به نامهاى قاسم ، عبد اللَّه ( طيّب ، طاهر ) ، رقيّه ، زينب ، ام كلثوم ، فاطمه ( س ) و ابراهيم داشتند كه همه بجز حضرت فاطمه ( س ) در زمان حيات ايشان از دنيا رفتند . پيامبر در سن چهل سالگى در 27 رجب به پيامبرى مبعوث شد و در پى سيزده سال تبليغ و ارشاد و تحمّل آزارها و تحريمهاى مكّيان ، در اول ربيع الاول سال 53 عام الفيل به مدينه هجرت كرد . حضرت در مدينه حكومت دينى تشكيل داد و مدت ده سال با عدالت و شجاعت از آن پاسدارى كرد . كردار و گفتار ايشان به همراه قرآن و احاديث قدسى ، مبناى حركت بالنده و پر شتاب اسلام و فراگير شدن آن در جهان متمدّن گشت . كتابهاى « سنن النبى » نوشتهء علامه طباطبائى و « سيرهء نبوى » نوشتهء شهيد مطهرى در بارهء رفتار و سيرهء حضرت و دو مجموعهء « نهج الفصاحه » و « پيام پيامبر » از سخنان ايشان ، قابل استفاده براى فارسى زبانان مىباشند .

14

نام کتاب : الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة ( فارسي ) نویسنده : الشهيد الأول    جلد : 1  صفحه : 14
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست