نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني جلد : 1 صفحه : 248
از مجاز شايع در خطاب است ، و شايد سبب به كار بردن اين مجاز در اينجا رعايت پوشيده ماندن اين كرامت است مانند كرامتهاى ديگر كه ظاهر آنها با آزمون تكليف منافات دارد . [1] از بيانات گذشته چنين استفاده شد كه خداوند نوعى خاص از طهارت را به اهل بيت عليهم السلام بخشيده است كه اين موهبت در حق احدى از جهانيان صورت نگرفته است . و همين يكى از دلايل برترى آنان بر پيامبران عليهم السلام جز خاتم انبياء صلى الله عليه و آله و سلم است . علامه شيخ زين الدين عاملى نباطى ( در گذشته به سال 877 ) در كتاب الصراط المستقيم ( 1 / 230 ) گويد : ابن رومى گفته است : رأيتك عند الله اعظم زلفة * من الانبياء المصطفين ذوى الرشد ( من تو را در نزد خداوند از همه پيامبران برگزيده رشد يافته مقرب تر يافتم ) . چون اين شعر را يگانه ديدم دوست داشتم كه بر سبك او بپويم و در اين افضال در پى او شوم ، پس اين اشعار گفتم : ( ترجمه مضمون اشعار ) ( خداوند به آدم فرمود : از آن ميوه مخور و خورد و با اين نافرمانى فضل خود را از دست داد ، اما امام على عليه السلام آنچه را سهم خود بود و حق استفاده از آن را داشت به فقير داد و خداوند اين عمل او را ستود ) . ( زنان نوح و لوط به آن دو خيانت كردند ، اما فاطمه به پايه اى است كه نور عالم خلقت از افق وجود او سر زد ) .
[1] - منتقى الجمان 1 / 224 . محقق گرامى كتاب ، استاد غفارى در حاشيه گويد : گويا لفظ عليها السلام از اضافات ناسخان است بدين پندار كه مراد از آن فاطمه دختر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم است . صاحب حدائق گويد : ( مراد از آن فاطمه دختر ابى حبيش است كه نام او در ابواب حيض و استحاضه آمده است ، زيرا وى مشهور بود به كثرت استحاضه و سؤال از مسائل آن در آن زمان ) . نام فاطمه بنت ابى حبيش در كتابهاى عامه و كتابهاى صحاح آنان نيز در ابواب حيض و استحاضه فراوان آمده است . ( م )
248
نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني جلد : 1 صفحه : 248