سؤال مىكنيم و هر آينه از پيغمبران سؤال مىكنيم . سؤال از دسته أول راجع به رسيدن احكام الهى است به آنها . و سؤال از دسته دوم از انجام مأموريّت و رسانيدن احكام به بندگان خداست و بر هر دو دسته از روى علم قصّه مىكنيم ، يعنى حقيقت را مىدانيم و ما از آنها غايب و پنهان نيستيم . و قال : * ( وَنَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَآثارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناه فِي إِمامٍ مُبِينٍ ) * [1] . و ما آنچه را پيش فرستادند از اعمال و آثاري كه از آنها سر زده مىنويسيم ، مانند : علمي كه به ديگران تعليم نمودند و قدمهايى كه به سوى مساجد برداشتند . و مانند شايع ساختن چيزهاى باطل و زشت و تأسيس پايه هاى ظلم و ستم . و هر چيز را در لوح محفوظ احصاء و شماره نموديم يا در قلب مبارك امام - عليه السّلام - چنانچه در روايات است . و قال : * ( يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ الله جَمِيعاً فَيُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا أَحْصاه الله وَنَسُوه وَالله عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ) * [2] . روزى كه خداى متعال همهء آنها را بر انگيزاند و مبعوث فرمايد ، پس آگاه فرمايد آنها را به اعمال آنها . خداى متعال آن را شماره فرموده و آنها فراموش كردهاند و از ياد بردهاند . و خدا بر هر چيز قادر است ، پس قدرت دارد كه آنها را زنده كند و اعمالي را كه فراموش كردهاند به خاطر آنها بياورد . و قال : * ( وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى يَدَيْه يَقُولُ يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا ) * [3] .