و اذن و رجل و دم باشد هيچ يك نداشته باشد و ليكن خون به طريق جهنده بيايد آن ذبيحه حلال است يا حرام ؟ جواب : هر گاه علم به حيات حيوان باشد عند الذبح ضرورت حركت هيچ يك از مواضع اربعه و غيره نيست و هر گاه شك در حياتش باشد عند الذبح حركت هر يك از مواضع اربعه و جهندگى خون علامت حيات است . < فهرس الموضوعات > سؤال صد و دو : هر گاه شتر نحر ننمايند مانند حيوانات ذبح نمايند چه صورت دارد < / فهرس الموضوعات > سؤال صد و دو : هر گاه شتر نحر ننمايند مانند حيوانات ذبح نمايند چه صورت دارد ؟ حلال است يا حرام هر گاه قصاب سهو نمايد در نحر نمودن و ذبح نمايد شتر حلال است يا حرام و هر گاه شخصى جاهل به مسأله نحر باشد و ذبح نمايد چه صورت دارد ؟ حكم در ذبح و نحر هر گاه قصاب قاصر و مقصر باشد چه صورت دارد ؟ جواب : در تمام صور مذبوح نمودن منحور و بالعكس اشكال و احتياط است مگر در صورت اضطرار و مستعصى بودن حيوان كه به هر نحو كشته شود حلال است . < فهرس الموضوعات > سؤال يك صد و سوم : علماء اسلاميّه و فقها اثنى عشريه كثر الله أمثالها بيان بفرماييد كه دو نفر دعوا مىكنند و ضربت به يكديگر مىزنند < / فهرس الموضوعات > سؤال يك صد و سوم : علماء اسلاميّه و فقها اثنى عشريه كثر الله أمثالها بيان بفرماييد كه دو نفر دعوا مىكنند و ضربت به يكديگر مىزنند مىروند در نزد بزرگ ولايت و بزرگ ولايت دومى همراه ايشان مىنمايد و مىآيند در نزد حقير كه حاكم ولايت گفته كه حكم اين زخم سيما كه ديده چقدر است حقير نگاه به زخم او مىكنم آن چه علماء رضوان الله عليهم نوشتهاند حكم مىكنم بفرماييد كه در اين حكم كردن آثم و گنه كار و مستحق جهنم هستم يا نه ؟ جواب : تكليف همه مردم اين است كه اصلاح ذات البين نمايند چنانچه