نسبت به عاصى و طريق معرفت عدالت مرجعش به همان مجتهد نيست تا دور لازم آيد بلكه به اختيار با رجوع به اهل خبره است از عدول ديگران . < فهرس الموضوعات > سؤال چهل و سوم : برأى اشرف آن جناب افقه الفقهاء الاسلام ، نماز بر ميت كردن بايد شخص عادل باشد يا عدالت ضرور نيست ؟ < / فهرس الموضوعات > سؤال چهل و سوم : برأى اشرف آن جناب افقه الفقهاء الاسلام ، نماز بر ميت كردن بايد شخص عادل باشد يا عدالت ضرور نيست ؟ جواب : اگر به جماعت مىخواهند بخوانند بايد امام عادل باشد و هر گاه فرادى مىخوانند عدالت شرط نيست . < فهرس الموضوعات > سؤال چهل و چهارم : هم چنين شخصى كه نماز و روزه استيجارى مىكند بايد عادل باشد يا الَّا فلا ؟ < / فهرس الموضوعات > سؤال چهل و چهارم : هم چنين شخصى كه نماز و روزه استيجارى مىكند بايد عادل باشد يا الَّا فلا ؟ هر گاه برأى شريف عالى بايد عادل باشد اين عاصى با دو فرزندش بيشتر امرار معاشش از اين صوم و صلاة اداره مىباشد آن شروطاتى كه علماء اعلام رضوان الله عليهم معين فرمودهاند در كتب خود در باب عدالت ، حقيقت نه در اين عبد عاصى مىباشد و نه در فرزندان اين عبد فانى در اين دهكدهها از راه ديگر گذران نمىشود بطور ديگر ، هم چنين اين عاصى مع فرزندان شبهاى جمعه روضه خوانى مظلوم آل عبا روحى و روح العالمين له الفداء مىنمايد بعضى از شعراء شعرها ساختهاند از زبان امام و اهل بيت كه در كتب مصيبت نيست ذكر شود و ليكن موجب رقت بكاء مستمعان مىگردد ، هم چنين تا آواز تحرير ندهى به مقامات نخوانى باعث بكاء نمىگردد عبد تبه - روزگار آثم و گناه كار است و مستحق عذاب است يا نه ؟ جواب : بلى هر گاه اشعار باطله كه مضمون آن از احاديث صحيحه خارج باشد بخوانند حرام است و موجب عذاب اليم است و هم چنين ترجيع صوت و آواز خواندن حرام است بلكه در مصيبت حضرت امام عليه السّلام معصيتش زيادتر است و لو