رد مثل ثمن به مشترى نمودند و مشترى قبول نمىنمايد ، مىگويد مدت منقضى شده و شرط بيع بات شده با پدرت . و وارث مىگويند آن وقت كه تو شرط بيع بات كرده اى با پدر ، ملك مال پدر بوده حال بعد از پدر ملك به ما فرزندان انتقال يافته ، هر گاه بعد از فوت پدر ما فرزندان آمده بوديم و تجديد شرط كرده بوديم صحيح بود ، چون كه ما نيامدهايم و شرط با تو نكردهايم در بيع بات ، صحيح نيست ، بفرماييد حق با بايعان است يا حق با مشترى است ؟ جواب : مدّت خيار شرط كه منقضى شد بيع لازم و بات مىشود چه بايع زنده باشد يا مرده چه وارث بداند يا نداند چه قبول شرط كرده باشد يا نكرده باشد . < فهرس الموضوعات > سؤال شش : [ حكم جاهل به احكام ] < / فهرس الموضوعات > سؤال شش : [ حكم جاهل به احكام ] كسانى كه اصول دين و فروع دين و تقليد از امور واجبه و مستحسنه و از منجسات و مطهرات و از مقدمات نماز و واجبات و مبطلات وضو و غسل و شكيات و سهويات و واجبات بيت الخلا هم نمىفهمند معاشرت و مؤانست و مجالست و مباشرت و نان دست ايشان خوردن و با ايشان طعام خوردن چه صورت دارد ؟ جواب : جايز است مگر براى امر به معروف و نهى از منكر كه واجب مىشود هجرت و مهاجرت ايشان كه تارك منكر شوند . < فهرس الموضوعات > سؤال هفتم : در مجلس اهل ظلمه و حكام ديوانيان رفتن و قهوه و چاى و طعام ايشان خوردن و ماهوت و عبا و قبا و كلخچه ايشان پوشيدن چه صورت دارد ؟ < / فهرس الموضوعات > سؤال هفتم : در مجلس اهل ظلمه و حكام ديوانيان رفتن و قهوه و چاى و طعام ايشان خوردن و ماهوت و عبا و قبا و كلخچه ايشان پوشيدن چه صورت دارد ؟ هر گاه مواليان و سادات بروند در مجلس ايشان قهوه و چايى و طعام ايشان بخورند و ماهوت و عباى ايشان به پوشند از عوض زكات و خمس و ردّ