معهم « [1] » و انّما يجمع الناس الرضا و الغضب « [2] بلكه علاوه بر اين منصوص است » يا ابن مسعود من احبّ حجرا حشر معه « [3] * ( وَلا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ ) * و فسر الركون بالرضا ببقائهم و بأدنى ميل و بالمودة و النصيحة و الطاعة لهم بلكه علاوه بر اين فرموده * ( وَلا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِه أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا ) * [4] بلكه علاوه بر اين نهى فرموده : * ( فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ) * بلكه علاوه بر اين نهى فرموده از تولى و امر فرموده به تبرى از مطلق مساورت بلكه از مصاهرت بلكه از مجاورت ، بلكه او از مجالست بلكه و از ادنى مشابهت و ملابست چنانچه در حديث قدسى « قل لعبادي لا تأكلوا مطاعم اعدائي و لا تلبسوا ملابس اعدائي و لا تشبهوا بأعدائي فتكونوا اعدائي كما هم اعدائي » [5] . چنانچه در باب امر بمعروف و نهى از منكر از وسائل باب مبوب في وجوب هجر الفاسق من جمله فرموده « لأحملنّ ذنوب سفهائكم على علمائكم و لآخذن البريء بذنب السقيم ، و لم لا افعل و أنتم يبلغكم عن الرّجل منكم القبيح فلا تنكرون عليه و لا تهجرونه و لا تؤذونه حتّى يترك - إلى أن قال الرّاوي : - جعلت فداك اذا لا يقبلون منّا ، قال عليه السّلام : اهجروهم و اجتنبوا مجالستهم » [6]
[1] بحار 68 / 131 ح 62 . هر كس به كردهء گروهى راضى باشد با آنان محشور مىشود . [2] المحاسن 1 / 262 . مردمان را علائق مشترك و نارضايىهاى مشترك با هم جمع مىشوند . [3] اى ابن مسعود ، هر كس سنگى را دوست داشته باشد با آن محشور خواهد شد . [4] طه / 131 . [5] من لا يحضره الفقيه 1 / 252 ح 770 . از خوردنيهايى كه دشمنان من مىخوردند نخوريد و همانند آنها لباس نپوشيد و خود را شبيه آنان نسازيد كه شما نيز همانند آنان دشمن من خواهيد شد . [6] وسائل 11 / 415 ح 3 ، 4 و ج 16 / 145 ح 3 . يقينا گناهان افراد نادان را به پاى دانايان خواهم نوشت و بىگناه را به جرم گناه كار مجازات خواهم كرد و چرا چنين نكنم در حالى كه مىبينيد يكى از شما مرتكب گناه مىشود و او را باز نمىداريد و از او دورى نمىكنيد و او را مجازات نمىكنيد تا آن را ترك كند . راوى گفت : از ما نمىپذيرند . حضرت فرمود : از آنها دورى كنيد و با آنان همنشينى ننماييد .