مقابل نص مثل مذاهب عامه و قوانين فرانسه و عثمانيه و كفره و جائرين فسقه و اباليس انگليس و آخر تابع لهم على ذلك . و ساير اسباب مفاسد و ملاهى و مناهى به هر جهت از جهات معونات و تقلبات و حمايات و محافظات و لو به معونات عقود و ايقاعات كه مقدمه وصول و ايصال به هر يك از اين محرّمات و ملهيات باشد محكوم بحكم ذى المقدّمهء محرّمه است [1] بلكه غايات مترتبه بر هر يك از اين محرمات مثل مقدمات حرام ، حرام است از باب ملازمه عقليّه بين حرمة الشىء و حرمة غاياته و مقدّماته و عموم نصوص * ( وَلا تَعاوَنُوا عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوانِ ) * [2] و ساير نصوص تحف العقول [3] ، و غيرها كه صحيح و صريح در عموم حرمت است مطلقا و لو در عروسى و عزاء يا در مقام بكاء و ابكاء .
[1] مقدمه محكوم به حكم ذى المقدمه محرّمه است : بحثى است در اصول فقه در دو جهت ، يكى آن كه اگر چيزى واجب باشد آيا مقدمات آن كه در شرع به وجوب آنها تصريح نشده خود داراى چه حكمى است ؟ كه برخى مقدمه را واجب شرعى و برخى ديگر واجب عقلى مىدانند . بحث دوم آن است كه اگر عملى حرام باشد مقدمات آن كه در شرع حكمى برايش بيان نشده داراى چه حكمى است ؟ برخى از اصوليين مقدمات را هم في نفسه حرام مىدانند و برخى ديگر مقدمات را تا زمانى كه منجر به ارتكاب حرام نشده مباح دانستهاند اين بحث در اصول اهل سنت زير عنوان « سد ذرايع » مطرح مىشود . [2] مائده / 2 . [3] تحف العقول : كتابى است در حديث شيعه كه در آن احاديث به تفكيك معصومين آمده است اين كتاب را علامه حرّانى تدوين كرده است .