و اما جزئياتش منحصر نيست در آن چه توهم شده از مستحبات رفع كثافات و قذارات خبيثه منفّرهء طبع از فضلات بول و غايط و جيف اموات و حيوانات و كنايس و مزابل و مذابح معفنه اهويه و مياه محدثه امراض بلكه اهم و الزم و اوجب رفع كثافات و نجاسات حديثه معنويه است از شوم مىشوم اعمال قبيحه و معاصى فضيحه فواحش و مسكرات و خمور و قمار و غنا و مغنيات و طبول و دفوف و ساز و نقّاره و مرقصات از مناهى و ملاهى و معاصى و منكرات معفّنه مياه و اهويه [1] و محدثهء امراض مهلكه طاعون و وباء و آبله و بلاء و قحط و غلاء و خسف و زلازل [2] و عناء به اضعاف مضاعف [3] قذارات و نجاسات خبيثه و حديثه بول و غايط و جنابت چنانچه فرموده * ( ذلِكَ بِما عَصَوْا وَكانُوا يَعْتَدُونَ ) * [4] * ( فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خاوِيَةً بِما ظَلَمُوا ) * [5] * ( فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ طَيِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ ) * [6] و « حق على الله ان لا يعصى في مكان إلَّا و اظهرته الشمس » . چنانچه حجر الاسود و تلألؤ بياض و نورش از جهات اربع ممتدّ بحدود حرم بود و از مس و استلام عصات [7] تار و تاريك و سياه شده و چنانچه بيت
[1] مياه و اهويه : آبها و هوا . [2] غلاء و خسف و زلازل : گرانى و فرو رفتن در زمين و زلزلهها در چند مورد اخير مرحوم مصنف به تأثيرات تكوينى و شيوع و نزول انواع بلاياى طبيعى در اثر گسترش منكرات و بىبند و بارى اشاره نموده است . [3] عناء به اضعاف مضاعف : سختيهاى چند برابر . [4] بقره / 61 . [5] نمل / 52 . [6] نساء / 160 . [7] استلام عصات : دست ماليدن نافرمانان .