responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه رسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد عبد الحسين اللاري    جلد : 1  صفحه : 304


شرع و ملت .
چنانچه معصوم فرموده « حلق اللَّحية مثلة و فيه الدية » [1] و « حفّوا الشوارب و أعفوا اللحى و لا تشبّهوا باليهود و المجوس » [2] « و انّ قوما فتلوا شواربهم و حلقوا لحاهم فمسخوا » [3] « ثلاثة لا يكلَّمهم الله يوم القيامة و لا ينظر إليهم و لا يزكيهم و لهم عذاب أليم الناتف شيبه ، و الناكح نفسه ، و المنكوح في دبره » [4] .
إلى غير ذلك از نصوص متواتره صحيحه صريحه در حرمت و مسوخيت و تغيير محاسن صورت و سيرت اسلام .
سؤال : آيا حلق جزء از تحت محاسن يا فوق عارض حكم كل دارد يا نه ؟
جواب : جزء تابع كل است كلية چنانچه هر مويى از مواضع غسل و وضوء و تيمم واجب التطهير و محرم الترك من باب تبعيت و جزئيت ، هم چنين هر مويى از محاسن لحيه واجب الاحترام و محرم الحلق است خصوصا در احرام .



[1] وسائل 2 / 118 ب « 67 » . تراشيدن ريش در حكم مثله كردن است و بايد براى آن ديه پرداخت .
[2] وسائل 2 / 118 ب « 67 » . سبيلها را كوتاه كنيد و ريش را فرو گذاريد و خود را به يهوديان و زرتشتيان شبيه مسازيد .
[3] كافى 1 / 346 ح 3 . گروهى كه سبيلها را تاب دادند و ريشهاى خود را تراشيدند مسخ شدند .
[4] بحار 76 / 106 ح 1 . خداوند با سه دسته در روز قيامت سخن نمىگويد و به آنها توجه نمىكند و آنها را پاكيزه نمىگرداند و آنها داراى عذاب دردناك هستند : آن كه به خود ارضايى ( استمناء ) مىپردازد ، و آن كه با او عمل شنيع لواط انجام مىگيرد .

304

نام کتاب : مجموعه رسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد عبد الحسين اللاري    جلد : 1  صفحه : 304
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست