3 - در بعضى از اخبار آمده است ، « امّ سلمه » گفت : آيا من از اهل شما نيستم ؟ فرمود : آرى ، هستى . در برخى ديگر از آنها آمده « امّ سلمه » گفته است ، در هنگامى وارد كساء شدم كه رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله از دعا كردن براى اهل بيتش ، فارغ شده بود ، اين خود دليل بر آنست كه « امّ سلمه » مصداق « آيه تطهير » بوده است و آيه شريفه شامل او نمىشود و در نفى رجس ، شركت ندارد . چنانكه « واثله » هم ، مصداق آيه شريفه نبوده است . زيرا سؤال « واثله » كه آيا من از اهل بيت شما نمىباشم ؟ پس از انجام دعا بوده است . 4 - علاوه بر مطالبى كه ايراد كرديم ، دليل ديگرى در اختيار ما مىباشد كه « امّ سلمه » و همسران ديگر رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله از مصاديق آيه نيستند تا چه رسد به اينكه « واثله » از مصاديق آيه باشد ! و اصولا با مطالبى كه در آيه آمده است ارتباطى ندارند و از مضامين اخبار ياد شده بهرهاى نمىبرند . از جمله گفتهء « زيد بن ارقم » است كه در « صحيح مسلم » ، در كتاب « فضائل الصحابه » در باب فضائل حضرت على عليه السّلام ، چنين آمده است كه « حصين » از « زيد بن ارقم » مىپرسد : اى زيد ! اهل بيت پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله چه كسانى هستند ؟ آيا همسران پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله ، از اهل بيت پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله ، بشمار نمىآيند ؟ « زيد » در پاسخ گفته است : همسران پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله ، اهل بيت او مىباشند ليكن اهل بيتى كه پس از رحلت پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله ، صدقهء بر آنان حرام بوده ، بحساب نمىآيند . « حصين » پرسيد : پس اهل بيت پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله چه كسانند ؟ در پاسخ گفت : اهل بيت پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله آل على عليه السّلام و آل عقيل و آل جعفر و آل عباساند . « حصين » گفت : آيا پرداخت صدقه بر همگى آنان كه نام بردى ، حرام است ؟ در پاسخ گفت : آرى . در روايت ديگر كه صراحتش از اين روايت ، بيشتر است ، « مسلم » در « صحيح » خود ، در باب فضائل على عليه السّلام ، نقل كرده است كه از « زيد بن ارقم » ، پرسيديم : آيا همسران پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله از اهل بيت او بشمار مىآيند ؟ « زيد » پاسخ داد :