< فهرس الموضوعات > ابن زياد زنازاده است < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > علماء أهل سنت گويند زنازاده نجيب تر از حلال زاده است < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > لشكر كوفه در زمان زياد شصت هزار بود ، بنابراين دور نيست كه جنگيان كربلا سىهزار باشند < / فهرس الموضوعات > لعن الله حيث حل زيادا * وابنه والعجوز ذات البعول جماعتى گفتهاند مراد از عجوز ذات البعول مرجانه است ، و ظاهر عبارت مرويه در ( رجال شيخ كشى ) در ترجمه ميثم تمار رضى الله عنه " يقتله العتل الزنيم ابن الامة الفاجرة " [1] نيز اينست اگر چه مىتواند اشاره به سميه باشد ، بلكه از جهتى اظهر است ، و در خطبه عاشوراء مرويه در ( احتجاج ) است " الاوان الدعى ابن الدعى قد ركز لنا بين اثنتين . . . " [2] . و اين عبارت صريح است كه ابن زياد هم خود ولد زنا است ، و هم پدرش و خواهى شنيد [3] كه از علماء اهل سنت گفتهاند ( مراجعه شود به صفحه 456 ) ولد الزنا نجيب تر است ، والحق آثار اين نجابت بعد از ثاني از هيچ كس به قدر عبيد الله بن زياد نمودار نشد ، وى على الظاهر در سال بيست و هشت يا بيست و نه هجرى متولد شد ، و در سنه شصتم كه سى و دو ساله بود ولايت عراقين يافت ، و او اول كسى بود كه حكومت خراسان و آذربايجان وبحرين و عمان و هند و غالب ممالك ايران ضميمه ولايت او شد ، و به قولى زياد پدرش اول كسى بود كه چنين شد ، و در سال شصت و يكم هجرى بقتل سيد الشهداء ارواحنا له الفداء پرداخت . و در كتاب ( عقد الفريد ) است كه در زمان زياد مقاتله يعنى جنگيان لشگر كوفه شصت هزار تن بودند و از اينجا مىتوان دانست كه آنچه در اخبار معتبره وارد شده كه عدد جنود مخالفين در كربلا سى هزار بود غريب نيست ، چه شصت هزار مرد جنگى را كه لشكر حاضر ركاب باشند در مدت قليله مىتوان سى هزار نفر از ايشان تعبيه و تهيه كرد ، علاوه بر اينكه از مراجعه به تواريخ معلوم
[1] ليأخذنك . . . . رجال كشى : 1 / 85 رقم 140 . [2] بحار الانوار : 45 / 9 ط بيروت . [3] ذيل ومعاوية بن ابى سفيان . ج 2 / 195 .