< فهرس الموضوعات > صحابي كسى است كه ملاقاة پيغمبر كرده و با ايمان از دنيا رفته باشد مسئلة - لعن بر دشمنان عذاب آنها را زياد ميكند < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > اشكال در اين باب وجواب سيد نعمت الله الجزائرى ، ونقد مؤلف < / فهرس الموضوعات > لازم اين كلام آنست كه معاويه و اضراب واتراب او اصحاب نباشند . و اما حديث مشاراليه آنست كه ابوعمرو احمد بن عبد ربه المالكى الاندلسى در كتاب ( عقد ) سند به ام سلمة رضى الله عنها مىرساند كه پيغمبر به عمار فرمود : يابن سمية لا تقتلك اصحابى و لكن تقتلك الفئة الباغية [1] . و اين استفاده واستنباط از مواهب الهية است در حق اين بنده كه در كتابى نديده ام ، و از كسى نشنيده ام ، والله الموفق . بالجمله دخول در اين گونه مطالب وظيفه كتب كلاميه است ، و در اين شرح مختصر بيش از اين بسط سزاوار نيست ، وجملهاى از كلمات ايشان در اين باب در تضاعيف فصول آتيه مذكور مىشود ، وبحمد الله لباب كلام در عدول اصحاب وجور ايشان بر خانواده رسالت مذكور شد . مسألة اشكالى نيست در اينكه لعن اعداء خدا موجب ازدياد عذاب ايشان است ، و سيد محدث جزايرى در بعض [2] تاليفات خود اشكالى در اينباب نقل كرده ، و چند جواب داده ، و ترجمه كلام او چنين است : در اينجا اعتراضى قوى است ، و حاصل او اينكه لعن فعل لاعن است ، و فعل كسى چگونه موجب عقاب ديگرى شود ، چه منافى قواعد عدل است ، وتقرير جواب او از چند وجه است : يكى اينكه خداى تعالى چون تقرير احكام كرد عذابى مقرر كرد در مقابل فعل و ترك ، و ديگرى بازاء لعن لاعنين ، و هر دو را بمكلفين شنواند ، پس هر كه
[1] العقد الفريد : 2 / 203 و 204 ط الشرقية بمصر ، و حديث در اين مورد از عامة به طرق مختلفة نقل شده تفصيل آنها در احقاق الحق 8 / 422 . . . [2] الانوار النعمانية : ج 1 / 141 خاتمة .