خبر ثانى : مسلم بن الحجاج القشيرى النيشابورى در ( صحيح ) خود به دو سند ، و احمد بن شعيب نسائى در ( خصائص ) از عايشه نقل كرده اند كه فاطه عليها السلام فرمود كه پيغمبر به او فرمود " اما ترضين أن تكونى سيدة نساء المؤمنين أو سيدة نساء هذه الامة ؟ " [1] . يعنى : آيا راضى نيستى تو كه سيده نساء مؤمنين باشى يا سيده نساء اين امت . و ظاهر اين است كه ترديد از راوى باشد ، و لفظ روايت هر چه باشد دال بر افضليت از مريم خواهد بود اگر مؤمنين باشد شامل مريم است بنفسه ، مگر اينكه دعوى انصراف به مؤمنين اين امت شود ، و اين جاى منع دارد ، و اگر نساء هذه الامة باشد هم به معونه روايت منقول در همين ( جامع ) اثبات مطلب مىشود ، و در هر دو صورت چه در باب فضائل خديجه عليها السلام روايت كرده از امير المؤمنين عليه السلام كه گفته شنيدم از پيغمبر كه گفته : " خير نساءها مريم بنت عمران و خير نساءها خديجة بنت خويلد " . و اين روايت را به چهار سند نقل كرده يعنى در اثناء ذكر سند سه جا لفظ ( حا ) كه در اصطلاح محدثين علامت تحويل سند است آورده ، و در يكى از طرق ابو كريب از وكيع روايت كرده ، ولهذا بعد از نقل حديث مىگويد وكيع در وقت روايت اشاره كرد به آسمان و زمين يعنى مرجع ضمير در " نساءها " را تعيين كرده كه مقصود دنيا است ، چنانچه متعارف عرب است . و از اين حديث متكرر الاسناد مذكور در ( صحيح مسلم ) معلوم مىشود تساوى
[1] صحيح مسلم 7 / 142 ط محمد صبيحى بمصر ، واحقاق الحق 10 / 106 أحاديث .