عاجز چو كان عزمش از عناصر تا عقول * بنده فرمان حكمش از ملايك تا دواب [1] و چون جميع اهل عوالم از صدر تا ساق ، يعنى از مرتبه عقول كه سلسله بدويه نظام جملى عالم است ، وقاعده مخروط نور ، وسيه قوس وجود ، تا مرتبه هيولى كه عجوزه شوهاء ، ومبدء سلسله عوديه ، وقاعده مخروط ظلمت است ، هر چه هست و در هر مقام است ، چه به لسان نطقى و چه به لسان استعدادى به وجهى ايمان آورده اند ، چنانچه كريمه " وان من شئ الا يسبح بحمده " ( 44 / 17 ) شاهد عدل و گواه اين عموم و اين دعوى است ، و چون چنين است به قدر ايمان لابد بايد معرفت و علم داشته باشند ، عليهذا همه در همه مراتب از علم او مستمدند ( مراجعه شود به صفحه 447 ) ، و از فيض او مستفيض چرا كه آينه سراپا نماى حقيقت محمديه است ، بلكه به حكم آيه مباهله عين نفس مقدس او است ، بلكه در اختيار عاميه وارد شده " علي روحي التي بين جنبي " [2] و نورش نور او ، و شجره اش شجره او است ، و سند علوم همه خلايق مبتنى به علم حضرت رسالت است ، كه او تلميذ خاص وشاگر ظاهر الاختصاص احديت است ، كه به حكم " علمه شديد القوى "
[1] ديوان ص صح . [2] مشارق أنوار اليقين للحافظ رجب البرسى ص 161 سطر 3 ط انتشارات فرهنگ أهل البيت أنت روحى التى بين جنبى . وفي فرائد السمطين 2 / 71 بالاسناد عن ابن عباس من رسول الله في حديث - دمك من دمى وروحك من روحى . . . واحقاق الحق 4 / 149 عنه . مفتاح النجا ص 43 عن ابن نجار عن ابن مسعود قال رسول الله على بن أبى طالب منى كروحى في جسدى - وأخرجه احقاق الحق 5 / 242 . أمالى الصدوق 22 بالاسناد عن أمير المؤمنين عن رسول الله روحه من روحى وطينته من طينتى . . والبحار 40 / 4 عنه .