أتاني هواها قبل أن أعرف الهوى * فصادف قلبا فارغا فتمكنا چه اگر باطل اولا ياد شود بسا باشد كه در قلب جاى گير شود ، و برهان متأخر اثر او را چنان كه بايد دفع ننمايد ، و مثال اين صفحه بيضا است كه اولا بر وى چيزى به نويسند و محو كنند كه البته بعد از محو به رونق نخست و صفاى اول باقى نخواهد بود چنانچه گفتهاند : اى برادر مزرع ناكشته باش * كاغذ اسپيد نا به نوشته باش لهذا ما ابتدا مىكنيم به احتمالى كه مرضى و مختار است ، از آن پس ساير احتمالات را با نقود و ردود موجهه به تفصيل بر وجهى كه رفع شك و كشف غطا كند متعرض شويم ، و قبل از شروع بايد دانست كه در فهم اين خبر اختلافات فاحشه و مشاجرات فاشيه بين علماء عظام وفقهاء كرام واقع شده ، و منشأ خلاف غالبا اختلاف نسخه ( مصباح ) و ( كامل الزيارة ) است ، و بعض وجوه ديگر كه ان شاء الله مشروحا مذكور مىشود ، و محتملات خبر شريف چه قائلى داشته باشد يا محض احتمال باشد كه بعضى علماء ذكر كرده اند اگر چه قائل نشده اند يا حكايت از كسى نكرده اند وجوهى است : وجه اول : اينكه در صحرائى يا بام بلندى برآيند و تكبير بگويند و اشاره به قبر مقدس سيد الشهداء بكنند و زيارت را بخوانند و صد مرتبه لعن و صد مرتبه سلام و دعاى " اللهم خص . . . " و دعاى سجده بخوانند و دو ركعت نماز كنند ، بلكه مىشود گفت اگر تكبير هم نگويند ضرر ندارد ، بنابر اينكه تكبير و صعود سطح يا رفتن در صحراء و اشاره به قبر مقدس از آداب اين عمل است نه از قوام او ، بلكه محقق متحبر آقا محمد على كرمانشاهانى قدس سره در ( مقامع ) فرموده در زيارت