اينها برخى از روايات بود كه " مسلم " در كتابش در باب " باب الجمع بين الصلاتين في الحضر " ( 1 ) آورده است . ب - روايات صحيح البخارى : اما " بخارى " كه احتياط بسيار زيادى مى كند تا چيزى بر خلاف مشى حكومتها نگويد و سعى دارد تا بتواند چيزى را كه مطابق مذهب اهل بيت است ، نياورد ، باز هم برخى از روايات گذشته و غيره را تحت عنوانهاى ديگر آورده است . و با آن كه بقيهء روايات نيز بنا به شرط او صحيح است ، از آوردن آنها امتناع كرده و شايد خود به دليل آن آگاه تر است . به هر حال ، برخى از روايات كه دال بر مطلق جمع است و شامل حضر هم مى شود و " بخارى " در صحيحش نقل كرده ، بدين قرار است : در باب " وقت المغرب " چنين آمده است : حدثنا آدم ، قال : حدثنا شعبة ، قال : حدثنا عمرو بن دينار ، قال : سمعت جابر بن زيد عن عبد الله ابن عباس ، قال : صلى النبى صلى الله عليه و سلم سبعا جميعا وثمانيا جميعا ، ( 2 ) " عبد الله بن عباس " مى گويد : پيامبر صلى الله عليه و سلم هفت ركعت را يك جا و هشت ركعت را يك جا به جاى آورد . در باب " ذكر العشاء والعتمة ( 3 ) و من رءآه واسعا " ( 4 ) آمده است :
1 . يك جا خواندن دو نماز در غير سفر . 2 . صحيح البخارى ، كتاب مواقيت الصلاة ، ج 1 ، ص 140 ، ش 562 فتح البارى ( رقم 529 ترقيم العالميه ) . 3 . العتمة وقت صلاة العشاء . 4 . درباره ء نماز عشا و وقت آن و كسى كه وقت نماز عشا برايش وسيع است .