responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احوال وآثار محمد بن جرير طبرى ( فارسي ) نویسنده : علي أكبر شهابي    جلد : 1  صفحه : 84


كتاب لباس - كتاب امهات اولاد - كتاب شرب .
نبايد توهم شود كه مقصود طبرى از تعبير « لطيف » كمى اوراق و كوچكى حجم كتاب است بلكه مقصود وى دقت در معانى و تحقيق در مطالب و مباحث آن است .
اين كتاب مشتمل بر مبحث بسيار سودمندى است در شروط بنام امثله عدول و درين كتاب رساله‌اى است كه در آن از اصول فقه و از اجماع و اخبار آحاد و ناسخ و منسوخ در احكام و مجمل و مفسر اخبار و اوامر و نواهى و خصوص و عموم و اجتهاد و ابطال استحسان و نظاير اينها بحث شده است .
< فهرس الموضوعات > 5 - كتاب الخفيف فى احكام شرائع الاسلام < / فهرس الموضوعات > 5 - كتاب الخفيف فى احكام شرائع الاسلام . اين كتاب مختصر كتاب اللطيف است و از كتب خوب و سودمند طبرى مىباشد .
اين كتاب را طبرى به خواهش يكى از دوستانش بنام ابو احمد عباس بن حسن عزيزى كه ميخواست خلاصه‌اى از احكام را در دست باشد تا مورد مطالعه و استفاده‌اش باشد تأليف كرد . اين كتاب براى هر خواننده‌اى اعم از عالم و مبتدى قابل استفاده و سهل التناول است و مشتمل بر اصول احكام و مسائل مىباشد . عدد اوراق كتاب خفيف در حدود چهار صد ورقه است .
< فهرس الموضوعات > 6 - كتاب بسيط القول فى احكام شرائع الاسلام < / فهرس الموضوعات > 6 - كتاب بسيط القول فى احكام شرائع الاسلام . طبرى كتاب سودمند ديگرى بعنوان كتاب مراتب العلماء بعنوان مقدمه اين كتاب نوشته و در آن پس از خطبه شرحى دربارهء فوايد طلب علم و تفقه در احكام و اخبار نوشته و از كسانى كه فقط بنقل مطالب كتاب او بىآنكه در آنها تعمق و تفقه كنند اكتفا كرده‌اند نكوهش كرده است . پس از آن بذكر علما و فقهائى كه بمذهب او تفقه كرده‌اند پرداخته و ابتدا كرده است از علماى مدينه زيرا پيغمبر صلى الله عليه و آله از آن شهر مقدس هجرت فرمود ، پس از آن بذكر علماى مكه پرداخته است زيرا در آنجا حرم شريف قرار دارد . آن گاه بذكر علماى عراقين ( كوفه و بصره ) و بعد بذكر علماى شام و خراسان پرداخته است .
درين كتاب بذكر اختلاف و اتفاق فقهاء در موارد استقصاء و تبيين و دلائل هر يك اشاره كرده و آنچه در نظر خودش صواب بوده اختيار كرده است : اين كتاب در حدود

84

نام کتاب : احوال وآثار محمد بن جرير طبرى ( فارسي ) نویسنده : علي أكبر شهابي    جلد : 1  صفحه : 84
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست